På Nyt Hospital Nordsjælland tales der om den danske model på polsk

Rundt om bordet bliver der drukket kaffe og spist wienerbrød. Og talt polsk. Vi er i besøgscenteret ved byggepladsen på Nyt Hospital Nordsjælland, som danner ramme om et informationsmøde for udenlandske håndværkere i Danmark. Mødet skal introducere medarbejdere fra udlandet til danske arbejdsmarkedsforhold og vise, hvor man kan søge hjælp.

Katarzyna Szczygiel, der er tolk fra 3F, skulle speedsnakke, når hun oversatte fra dansk til polsk den solskinsmorgen i besøgscenteret. For de udsendte fra både Region Hovedstaden, NCC og 3F havde meget på hjertet til de udenlandske håndværkere.

Stolthed og et særligt samfundsansvar

Ole Kristian Bottheim, der er vicedirektør i Center for Ejendomme i Region H bød velkommen og fortalte hvor vigtigt, det er for regionen, at alle har ordnede arbejdsforhold på byggepladserne. En anden ting Ole Kristian talte engageret om, var hvilket et betydningsfuldt byggeri, de er en del af:

- I bygger ikke bare en bygning af beton. I bygger et hospital, hvor børn bliver født, og syge mennesker bliver behandlet. I skaber værdi for andre mennesker, og det skal i være meget stolte af. Det er vi.

Netop det menneskelige aspekt afspejlede sig også i Bo Gatzwillers oplæg. Han er seniorkonsulent i Region Hovedstaden og fortalte, hvordan Region H tager et særligt ansvar:
- I regionen arbejder vi målbevidst med vores samfundsansvar og her indgår sociale klausuler på byggepladserne. Her bidrager vi til at sikre ordnede løn- og ansættelsesvilkår for alle, ligesom vi med vores krav om lærlinge også løfter et samfundsansvar. Vi vil også forhindre sort arbejde, hvidvask og andre lovovertrædelser, og så står menneskerettigheder selvfølgelig højt på regionens agenda.

Pas på hinanden på byggepladsen

Bagefter fortalte Karina Henrichsen, der er chefkonsulent for arbejdsmiljø i NCC, hvilket værdier der kendetegner en NCC byggeplads, og hvordan håndværkere bedst passer på hinanden, sig selv og det gode arbejdsmiljø.

- I NCC arbejder vi målrettet for at skabe branchens bedste arbejdsmiljø. Vi tror på, at et godt arbejdsmiljø og en sikker arbejdsplads giver glade og produktive medarbejdere med overskud efter en god dags arbejde. Så det håber jeg, at I vil opleve og være med til at støtte op om, siger Karina Henrichsen, der er chefkonsulent for arbejdsmiljø i NCC.

Pension, overenskomster og det danske velfærdssystem

Der er meget at sætte sig ind i, når man kommer fra Polen og skal arbejde i Danmark. Derfor gennemgik David Jennow, der er faglig konsulent hos 3F blandt andet sundhedskortet, NemID, A-kasse, pension og overenskomster med mere, og sagde:

- I er i gode hænder i Danmark, og I kan altid spørge, hvis der er noget, I er i tvivl om. Vi er alle sammen glade for, at I er her.

Til sidst stillede håndværkerne spørgsmål og fik materiale på polsk, så de kunne læse mere om deres muligheder på det danske arbejdsmarked, inden mødet sluttede, og en solbeskinnet byggeplads ventede dem.