Nu bygger vi BørneRiget – første spadestik er taget

Første spadestik til BørneRiget blev taget onsdag den 7. april af Sophie Hæstorp Andersen med hjælp fra to børn, der tidligere har været indlagt på Rigshospitalet.

Aprilvejret viste sig fra sin mest barmhjertige side, da en lille flok onsdag eftermiddag samledes på byggepladsen for BørneRiget.

Corona-restriktioner betød et meget begrænset antal deltagere, men til gengæld var omkring 250 mennesker med på den live-udsendelse, der kunne følges via BørneRigets hjemmeside.

Hospitalsdirektør Per Christiansen bød velkommen, og herefter holdt Regionsrådsformand i Region Hovedstaden, Sophie Hæstorp Andersen en kort tale, hvor hun bl.a. understregede vigtigheden af, at lade sig inspirere af andre:

"Vi vil lade os inspirere af de bedste, for at blive de bedste. Vi har i regionsrådet et mål om at skabe et mere menneskeligt sundhedsvæsen. Det skal vi skabe de helt rigtige rammer for, og det er jeg sikker på vi gør med BørneRiget. Jeg vil gerne takke politikerne i Regionsrådet for at turde satse på det her store projekt. Tak for, at vi i hovedstaden tør være modige og tænke stort på vegne af hele Danmark."

Ud over Regionsrådsformanden var der taler fra Leila Lindén, som repræsenterede den politiske følgegruppe og repræsentant for Ole Kirk’s Fond, Caroline Heering, som afsluttede sin tale med at løfte sløret for en gave, som Ole Kirk’s Fond i dagens anledning gav til Rigshospitalet. Gaven er en tro kopi af det kommende BørneRiget bygget af legoklodser. Modellen kommer til at stå i Rigshospitalets forhal, indtil BørneRiget står færdigt i 2025.

Herefter holdt Projektdirektør for BørneRiget, Merete Lange tale om BørneRiget, der i virkeligheden har været længe undervejs:

"Det er en kæmpestor festdag i dag for os alle sammen. I dag bliver drøm til virkelighed. BørneRiget designes indefra og ud med udgangspunkt i det, der betyder noget. Det designes og udvikles af en lang række ildsjæle, som har arbejdet og arbejder med projektet. Det er alle dem vi skal takke for, at BørneRiget bliver til virkelighed,” sagde Merete Lange, der samtidig benyttede muligheden for at takke alle donorer og samarbejdspartnere, som har bidraget til projektet."

Efter talerne blev spadestikket taget. Eller spadestikkene, skulle man måske hellere sige, for Sophie Hæstorp fik hjælp af Ida og Villads, der tidligere har været indlagt på Rigshospitalet, til at sætte byggeprojektet formelt i gang. Med hver sin spade tog de første spadestik, hvorefter en flok farverige balloner blev sendt til vejrs over den grund, hvor BørneRiget forventes at stå klar i 2025.

Det første spadestik

Det første spadestik blev taget af Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen sammen med Villads og Ida, som begge tidligere har været indlagt på Rigshospitalet i forbindelse med deres sygdom.

Der blev taget mere end ét spadestik, da de først gik i gang. Engagementet var højt, og der blev grinet, snakket og hygget, mens der blev gravet på livet løs

Hospitalsdirektør Per Christiansen bød velkommen til arrangementet, der blev streamet live, og mere end 250 fulgte med online.

Der var taler fra både Regionsrådsformand i  Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen, formand for den politiske følgegruppe, Leila Linden, Caroline Heering fra Ole Kirk's Fond og projektdirektør for BørneRiget Merte Lange.

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Sophie Hæstorp Andersen.

Formand for den politiske følgegruppe for BørneRiget, Leila Linden.

Caroline Heering fra Ole Kirk's Fond.

Projektdirektør for BørneRiget Merete Lange.

Spadestik og fejring med balloner

Herefter var det tid til at tage det første spadestik, som Villads på 7 og Ida på 8, der stod for at tage det første spadestik sammen med Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen.

Efter spadestikket blev balloner sendt i luften for at fejre det første spadestik.

En stolt projektdirektør og regionsrådsformand tager imod gravetips fra de to hjælpere.

Ole Kirk's Fond havde i dagens anledning fået lavet en model af BørneRiget bygget i Legoklodser.

Fakta om BørneRiget

• BørneRiget kommer bl.a. til at rumme 179 enestuer, 79 ambulatorierum og 15 operationsstuer
  • Hospitalet bliver på otte etager (0 - 7), en kælder samt en tagetage til teknikken
  • Når BørneRiget åbner i 2025, bliver der plads til 900 patienter og deres familier samt ca. 1.200 læger, sygeplejersker, jordemødre og andet personale
  • Patienterne kommer fra hele Danmark, Grønland og Færøerne
  • BørneRiget er et partnerskab mellem Region Hovedstaden, Rigshospitalet og Ole Kirk's Fond. Region Hovedstaden støtter projektet med 1,4 mia. kr. og Ole Kirk's Fond med 600 mio. kr.
  • Bygningen er tegnet af 3XN arkitekter, Arkitema, NIRAS og Kristine Jensens Tegnestue.