Universitetshospital i Køge vinder guld

Den første etape af byggeriet af det nye Sjællands Universitetshospital - Vidensbygningen - har modtaget en guldcertificering for bæredygtigt byggeri. Det understreger fokus på miljø og bæredygtighed i det nye hospitalsbyggeri.

​Bygningen lever op til DGNB guld-standarden for certificeret bæredygtigt byggeri ifølge Green Building Council. Normalt taler vi om bæredygtighed udelukkende ud fra en miljømæssig betragtning, men i DGNB certificeringen tæller social, økonomisk og miljømæssig bæredygtighed. Blandt andet vurderes det, om bygningen er let tilgængelig, f.eks. let at komme til på cykel eller med offentlig transport, og om der er indendørs niveaufri adgang til rum

Bæredygtigt inden for et rimeligt budget

Projektdirektør Helle Gaub er yderst tilfreds:
- Vi har taget bygningen i brug for godt et år siden og glæder os over det gode indeklima. At bygningen så ovenikøbet er fremstillet af materialer produceret med det mindst mulige klimaaftryk og lang levetid er et godt eksempel på, at man kan bygge bæredygtigt indenfor et rimeligt budget.

Ifølge projektleder Karsten Landvad er der tale om byggeri af rigtig god kvalitet til en fornuftig kvadratmeterpris: - Det er lykkedes os at holde kvadratmeterprisen på cirka 14.500 kroner. Ved tilsvarende kontorbyggeri er en gennemsnitspris på 17-25.000 kroner helt normalt.

Til lægeuddannelse og forskere

Første spadestik til bygningen blev taget 18. september 2017, og de næsten 4.200 nye kvadratmeter blev taget i brug i slutningen af 2018. Bygningen danner en midlertidig ramme for projektorganisationen for byggeriet, den nye lægeuddannelse, og på sigt vil kontorer, konference- og mødefaciliteter for sygehuspersonale og forskere blive placeret her.

Certificeringen fra Green Council har været længe undervejs, og entreprenør på byggeriet, EK entreprise, er stolt over, at certificeringen endelig kommer:
- Vi tilstræber, at de byggeprojekter, vi beskæftiger os med, har maksimalt fokus på bæredygtighed og er utrolig glade for denne udmærkelse, der jo igen bidrager til at fastholde fokus på at finde bæredygtige løsninger i byggebranchen, siger adm. direktør Rasmus Johansen.

Der planlægges en officielt overrækkelse af certifikatet senere på året.

Hvad er DGNB?

Et byggeri skal være bæredygtigt i både miljømæssig, økonomisk og social forstand.
DGNB administreres i Danmark af Green Building Council. I udgangspunktet er det ikke selve certifikatet, der er vigtigt for Region Sjælland, men langt mere den værdi DGNB tilfører byggeprocessen fra start til slut, altså et procesværktøj, der også kan betragtes som en ekstra kvalitetssikring.