Byggeri ruster BørneRiget til fremtidens epidemier

​Når BørneRiget, Rigshospitalets nye hospitalsbyggeri til børn, unge og gravide, åbner i 2025, betyder en fleksibel indretning, at hospitalet kan tage sig af dobbelt så mange patienter under coronalignende-epidemier.

​ Enestuer, der nemt kan blive til dobbelte, en hel etage, der kan omdannes til patienter, der har brug for intensiv behandling og mulighed for at smittede kan komme direkte ind fra gadeplan uden at komme i kontakt med andre. Det er nogle af de tiltag, som BørneRiget har indarbejdet i planerne for byggeriet i tilfælde af, at et stort antal børn og unge har behov for at få behandling. Thomas Leth Frandsen, lægelig senior projektchef på BørneRiget, forklarer:

- Coronavirussen har heldigvis været relativt mild for de børn, der smittes, og antallet af indlagte børn, har indtil videre været lavt. Men hvis Danmark og verden næste gang rammes af en epidemi eller en pandemi med en ny type virus, kan situationen være et helt anden. Her er det vigtigt, at vores hospitaler og børneafdelinger er indrettet til at kunne håndtere en virus, der særligt rammer børn og unge. Derfor er vi nu i fuld gang med at forberede BørneRiget til netop sådan et scenarie, siger han.

Fra 200 til 400 sengepladser på et døgn

På en normal dag vil BørneRiget have plads til 200 senge, men kan fordoble antallet af indlagte børn til over 400 i løbet af et til to døgn i tilfælde af epidemier og andre kriser – hvis der er personale nok. Det sker bl.a. ved at omdanne BørneRigets enestuer til tosengsstuer, hvor der vil være både ilt, sug og overvågningsudstyr til at give livsnødvendig behandling. Desuden er der en etage, som kan omdannes til patienter, der har brug for intensiv behandling måske med respirator. Bygningen, der er formet som to hænder, har desuden i hver finger et afsnit med 6 stuer, som kan isoleres fra de øvrige afsnit, så patienterne ikke smitter hinanden.

- Vi var allerede i gang med at forberede tiltagene inden coronaepidemien ramte, men krisen understreger nødvendigheden i at fremtidens sygehuse hurtigt kan skabe plads og hjælp til patienterne. Næste skridt er især at planlægge nogle hensigtsmæssige arbejdsgange, der gør at personalet er klædt godt på til at håndtere det pres, som en epidemi udgør for et hospital, siger Thomas Frandsen.

- I fremtiden kan vi bruge de erfaringer hospitalerne nu gør sig til at se på, hvordan vi kan styrke beredskabet. Ingen af os håber, at vi nogensinde får en ny epidemi, men vi skal være klar og klædt på til at kunne tage os af patienterne, hvis det skulle ske, samtidig med at vi skal kunne håndtere hospitalets kerneopgaver.