Nyt Psykiatrisygehus i Slagelse VINDER Bygherreprisen

Det innovative kvalitetsfondsbyggeri, der stod færdigt i august 2015, har netop vundet den eftertragtede Bygherrepris.

Prisen belønner bygherrer, der gør en forskel
Bygherreprisen er blevet uddelt siden 1999 og den tildeles den bygherre, som har udvist særdeles god og professionel bygherreindsats, værdig til efterfølgelse. I år er der særligt fokus på de bygherrer, som gennem byggeriet har været med til at gøre en forskel, skabt uventet merværdi og løftet et samfundsansvar.

Udover psykiatrisygehuset i Slagelse, så var Carlsberg Byen og Danmarks Tekniske Universitet DTU også indstillet til Bygherreprisen.

Region Sjælland og Nyt Psykiatrisygehus Slagelse får rosende ord med på vejen i motivationen for uddelingen fra Bygherreforeningen:

"Region Sjælland har med Nyt Psykiatrisygehus Slagelse vist en stærk bygherrepræstation, der virkeliggør den regionale behandlingsstrategi og omsætter den til et godt byggeri med fine detaljer og tænksomme nedslag, og hvor livskvalitet kombineres med behandling og sikring. Opgaven var bundet, ambitionen var høj, og resultatet er et internationalt referencebyggeri."

Innovativt psykiatrisygehus
Kvalitetsfondsbyggeriet bærer præg af nytænkning på alle områder, der skal være med til at skabe værdi for patienterne, og som er med til at gøre en forskel i behandlingsforløbet. Psykiatridirektør i Region Sjælland Michael Werchmeister bekræfter, at nytænkningen er en stor del af byggeriet:

”Vi har igennem hele byggefasen, lige fra de første tanker til byggeriet stod færdigt, blandt andet haft fokus på helbredende arkitektur og på at inddrage den nyeste forskning i, hvad der giver de bedste rammer for, at patienter i psykiatrisk behandling hurtigere og bedre kommer sig efter sygdom ved at arbejde med lys, natur, arkitektur og kunst på en ny måde.”

Det er netop prioriteringen af nye muligheder og innovation inden for den psykiatriske behandling, der har gjort, at kvalitetsfondsbyggeriet nu har vundet Bygherreprisen:

”Vi er meget glade for, at Bygherreforeningen kan se de nye løsninger, som er tænkt med i byggeriet af psykiatrisygehuset. Det er løsninger, som sætter helt nye standarder for psykiatrisk behandling i Danmark,” fortæller projektchef Henrik Bendix Olsen.

For at læse mere om Bygherreprisen så tryk her.