Erfaringer med udbudsstrategier

En ny case er klar med værdifulde erfaringer fra byggerierne. Denne gang beretter vi om regionernes udbudsstrategier i forbindelse med de nye sygehusbyggerier. En af læringspunkterne er, hvordan dialog med entreprenørerne kan være med til at skabe øget konkurrence på store bygningsentrepriser og tekniske fag. I den kommende tid vil der fortsat løbende blive publiceret cases om udvalgte sygehusbyggerier og temaer på godtsygehusbyggeri.dk

Dialog med entreprenørerne skaber øget konkurrence

I casen kan man blandt andet læse om, hvordan sygehusbyggerierne indtil videre primært har benyttet sig af storentrepriser som udbudsform. Denne udbudsform bevirker ofte ikke optimale betingelser for konkurrence på de større bygningsentrepriser og de tekniske fag. Flere af sygehusbyggerierne er derfor på grund af den nye tilbudslov begyndt at inddrage entreprenørerne tidligere i forløbet.

Casen er blevet udarbejdet af journalisten, Poul Høegh Østergaard, der igennem mange år har beskæftiget sig med byggebranchen. Casen illustrerer, hvordan nytænkning i udbudsformen kan være med til at forbedre udbudsprocessen.

For at læse om alle overvejelserne bag og evalueringen af udbudsstrategier, så kan hele casen læses her.