Danske sygehusbyggerier får international opmærksomhed

I forbindelse med den nyligt afholdte Healthcare Design Expo and Conference var en dansk delegation i USA, hvor de fortalte om nogle af erfaringerne fra de danske sygehusbyggerier.

Healthcare Design (HCD) afholdes hvert år i USA og havde i år 4.100 deltagere. Det foregik denne gang i Houston, Texas, og fokus var blandt andet på bæredygtigt design, udfordringer og muligheder ved bygningskonstruktioner, inspiration til planlægning og de nyeste innovative produkter på markedet. Ud over oplæg til konferencen blev Psykiatrisygehuset i Slagelse også præsenteret til en dagskonference på Texas A&M University.

Danmark er på flere områder med helt fremme i feltet, og i USA blev anledningen benyttet til at fortælle om henholdsvis en big data analyse af medarbejdernes bevægelsesmønstre på Bispebjerg Hospital, om wayfinding og rumindretning på Bispebejerg og helende arkitektur på Slagelse Psykiatrisygehus.

Reduktion af gåafstande og wayfinding på Bispebjerg

Bispebjerg har indgået et samarbejde med det japanske firma Hitachi om at måle, hvordan medarbejderne bevæger sig rundt på hospitalet. Med udgangspunkt i at 80 % af hospitalernes udgifter går til løn, er der store penge at spare selv ved en lille reduktion af det daglige antal skridt. Således vil en reduktion på blot 20 daglige skridt per medarbejder spare Bispebjerg for 1 mio. kr. om året. Selve målingen er foregået med små sensorer fra Hitachi, som medarbejderne kan have i lommen. På de fire afdelinger, der har været med i undersøgelsen, har man fundet ud af, at gåafstanden kan reduceres med 12 % på de tre og med 5 % på den sidste. Skridtbesparelserne er blandt andet fundet ved en mere central placering af toiletter, personale- og koordinationsrum, som personalet benytter hver dag. Oplægget om big data analysen kan ses her.

Ud over projektet om bevægelsesmønstre holdt Bispebjerg-projektet med samarbejdspartnere også et overordnet oplæg om Nyt Hospital Bispebjerg. Fokus for oplægget var blandt andet på wayfinding, indretningen af patientstuerne med større udsyn til naturen for patienterne, samt bedre udsyn til patienterne fra gangen for personalet. Projektet er lavet i samarbejde med WHR Architects, KHR Arkitekter og Arup, og præsentationen kan ses her.

Helende arkitektur vakte opsigt på Texas A&M

Vi har før på godtsygehusbyggeri.dk fortalt om den internationale interesse for psykiatrisygehuset i Slagelse, og de priser byggeriet har været nomineret til og vundet både nationalt og internationalt.

I USA var der også efterspørgsel efter konceptet helende arkitektur, der er bærende i Slagelse. På instituttet for Center Health Systems and Design på Texas A&M University fortalte projektchef Henrik Bendix Olsen om byggeriet, og hvordan man har brugt psykiatrisengen, multistimulirum, dynamisk LED-lys og integrering af kunst og farver. Oplægget kan læses her.