Fødestue nummer otte til Regionshospitalet Gødstrup

Der er kort mellem veerne, på de eksisterende syv fødestuer på Regionshospitalet Gødstrup. Flere og flere børn kommer til verden i den vestlige del af Region Midtjylland, og derfor er der brug for at indrette fødestue nummer otte.

En fødestue kan som tommelfingerregel rumme ca. 400 fødsler om året, sådan som børnetallet i den vestlige del af Jylland tager fart, så er også fødestuerne under pres. Hvis ikke de seneste års stigende fødselstal dykker igen, så skal der i gennemsnit være plads til 468 fødsler i hver af de eksisterende fødestuer.

Kærlighed og statistik

Det er mere end de kan klare. For at sikre både fødende og personale ordentlige vilkår, har regionsrådet derfor onsdag 30. marts bevilget 6,7 mio. kr. til indretning af fødestue nummer otte.

- Vi har fulgt med i Danmarks Statistisk bud på, hvor mange børn vi skulle forvente. Men man må bare sige, at kærligheden tilsyneladende blomstre noget mere, end statistikerne forventede: Allerede nu bliver der født flere børn i den vestlige del af regionen, end Danmarks Statistik forudser i 2025, siger Regionsrådsformand Anders Kühnau (S).

Undgår omvisiteringer

Den ekstra fødestue betyder, at fødeafdelingen undgår, at skulle bede fødende tage til andre hospitaler, fordi der ikke er plads i Gødstrup.

Bevillingen på 67 mio. kr. forudsætter, at håndværkerne kan arbejde inden for normal arbejdstid, selvom det kan medføre gener for patienter og personale på de nærliggende afdelinger.

Flere oplysninger

• Regionsrådsformand Anders Kühnau (S), tlf. 23602768