Nyt laboratorie giver blodprøvesvar på en time

Fremover skal det være slut med at vente længe på resultatet af din blodprøve, hvis du bliver indlagt på Bispebjerg Hospital. Et af Europas største fuldautomatiserede blodprøvelaboratorier er netop taget i brug, og det skal garantere hurtigere blodprøvesvar og dermed hurtigere diagnose og behandling.

​​En time. Så lang tid må der maksimalt gå, fra at laboratoriet har modtaget en blodprøve fra en læge eller sygeplejerske, til analysesvaret er færdigt. Det er virkeligheden i det nye fuldautomatiserede laboratorie på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, der gik i drift i slutningen af januar 2020.

Ledende overlæge Jens Hannibal og ledende bioanalytiker Helle Brunsgaard Larsen glæder sig over at kunne indvie det nye laboratorie. Foto: Claus Peuckert.

- Det er min ambition for fremtidens hospitaler, at vi kan tilbyde en bedre og hurtigere behandling, så du kan komme hurtigt hjem til hverdagen og familien. Vores nye laboratorie er et super godt eksempel på, at vi kan digitalisere arbejdsgange til gavn for de mennesker, som får behandling på vores hospitaler, siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

1 minut fra patient til robot

Blodprøverne bliver sendt med rørpost fra hospitalets afdelinger og direkte ind i analyseapparatet uden nogen form for manuel håndtering. Transporten med rørpost tager blot 1 til 2 minutter. Så kan robotterne tage over, og indenfor en time foreligger der et prøvesvar i Sundhedsplatformen, så lægen kan træffe en beslutning om den videre behandling.

- På Bispebjerg og Frederiksberg Hospital samarbejder vi om en effektiv udredning og behandling af vores patienter. Med en endnu kortere vej fra patient til analyselaboratorie kan vi løfte niveauet for diagnostikken. Det kommer både patienter og medarbejdere til gavn, og er et stort løft for hospitalet og de mange praktiserende læger, vi også servicerer, siger Kristian Antonsen, vicedirektør på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

Laboratoriet skal på sigt levere op til 13 mio. blodprøvesvar årligt. Foto: Claus Peuckert.

Fuldautomatiseret løsning giver færre fejl

Når den nye udvidelse af Bispebjerg Hospital står færdigbygget om få år, vil laboratoriet forventeligt skulle levere omkring 12 til 13 mio. prøvesvar om året.
Helle Brunsgaard Larsen, ledende biokemiker på Klinisk Biokemisk Afdeling, glæder sig over at kunne tage de nye topmoderne faciliteter i brug, så man kan tilbyde hurtigere behandling og færre fejl:

- De kortere svartider kan medvirke til hurtigere diagnostik og dermed bedre patientflow. Samtidig nedsættes risiko for fejl som f.eks. prøveombytning, fordi prøverne helt automatisk sendes til analyse-robotten via rørpost. På den måde kan vi være med til at højne patientsikkerheden, konstaterer hun.

Det nye laboratorie er indrettet i Laboratorie- og Logistikbygningen som er en del af Nyt Hospital Bispebjerg. Foto: Byggeriets Billedbank