Videndeling og nysgerrighed var i højsædet til dette års Netværksdage om sygehusbyggeri

Knap 270 regionale medarbejdere fra alle landets fem regioner var samlet den 17.-18. september 2019, da der blev afholdt Netværksdage om sygehusbyggeri på Hotel Nyborg Strand. Den årligt tilbagevendende konference havde igen i år videndeling som omdrejningspunkt, da der i to dage blev udvekslet erfaringer og nyttig viden omkring landets mange sygehusbyggerier.

Dette års netværksdage blev skudt i gang af formand for Danske Regioner Stephanie Lose, der bød velkommen med en opfordring om at være nysgerrig og kontaktsøgende overfor kollegaer med erfaringer. Med denne opfordring blev videndeling igen i år sat i højsædet. Dette års 31 afholdte sessioner gav således deltagerne en chance for at få stillet nysgerrigheden, samt mulighed for at komme hjem med ny viden på en række områder.

Formand for Danske Regioner Stephanie Lose byder velkommen til Netværksdage om sygehusbyggeri 2019.

Sammensætningen af dette års sessioner har – som altid – taget udgangspunkt i, hvad der netop nu rør sig på sygehusbyggeriområdet. En stor del af sessionerne satte derfor fokus på flytning samt forberedelsen, der starter mange år før den reelle flytning. Også ibrugtagning af de færdige byggerier var på tapetet i flere af dette års sessioner. Igen i år havde programmet fem sessionsrunder planlagt for netop at give deltagerne mulighed for at fordybe sig i de emner, der fylder allermest ude i de enkelte afdelinger. Andre områder som eksempelvis digitalisering, effektiviseringer og kommunikation var også at finde på programmet, så dette års sessioner har spændt bredt.

Fælles for alle konferencedeltagerne var plenumoplægget ”Erfaringer med offentligt-privat samarbejde (OPP)”, som blev afholdt af projektchef Ulf Hjelmar og professor Jakob Kjellberg fra VIVE. Oplægget tog udgangspunkt i VIVEs undersøgelse af de to regionale psykiatribyggerier i Aabenraa og Vejle, der er opført som henholdsvis et traditionelt offentligt udbud og et offentligt-privat samarbejde. Undersøgelsen har givet den første systematiske analyse af, hvordan OPP-modellen klarer sig i forhold til et traditionelt udbud. Oplægget på Netværksdagene havde således til formål at svare på, hvorvidt det kan det være en fordel at lade private parter opføre og drive offentlige sygehuse i et offentligt-privat samarbejde. Svaret var ”både og”. Dette svar blev naturligvis udfoldet under oplægget, og vil du have genopfrisket pointerne, kan du se VIVEs slides her.

Vil du se eller gense dette års materiale fra sessionerne, kan du finde det her. Siden opdateres løbende.

Vi siger fra Danske Regioner tak for i år, og vi glæder os til at se jer alle igen til næste år, hvor der den 23. – 24. september 2020 afholdes 10-års jubilæum for Netværksdage om sygehusbyggeri!

17. - 18. september 2019

Netværksdage om sygehusbyggeri 2019

Billeder fra dagene i Nyborg med plenumoplæg, sessioner og andre indslag!

Stephanie Lose holder oplæg til Netværksdage
Velkomst ved Danske Regioners formand Stephanie Lose (Se større billede)
Forsamling af mennesker lytter til præsentation, der gives i konferencelokale
Konferencens første runde af sessioner, her session 3A om Akutafdelingen på AUH (Se større billede)