Herlev består halvandet års test af renseanlæg

En rapport fra DHI viser, at Herlev Hospitals renseanlæg renser vandet så godt, at det ikke er til skade for naturen.

Vi har tidligere på godtsygehusbyggeri.dk skrevet om OPP-samarbejdet mellem Herlev Hospital og Grundfoss Biobooster, der for to år siden kunne fremvise resultatet af samarbejdet med åbningen af Herlev Hospitals spildevandsrensningsanlæg. Hovedformålet med rensningsanlægget er, at rense vandet direkte ved kilden, da de kommunale rensningsanlæg ikke er bygget til at fjerne de stoffer, der kommer fra hospitalerne.

Efter halvandet år med tests af spildevandet kan DHI nu fremlægge en rapport med resultaterne. Her har man analyseret 122 forskellige stoffer, samt testet for bakterier, virus og toksicitet på vandlevende organismer. Undersøgelserne viste, at belastningen af lægemiddelstoffer blev reduceret med 99,9 %, og at der ikke var økotoksiske effekter på fisk og dafnier.

Ud over at det i sig selv er gavnligt for miljøet, er der også en økonomisk gevinst for Herlev Hospital. Man sparer nemlig den spildevandsafgift, der ellers ville være ved at udlede de skadelige stoffer i kloakken. Herudover er vandet nu så rent, at det kan genanvendes på hospitalet i eksempelvis køleanlægget.

Hele rapporten kan læses her.