Diabeteshospital nomineret til prestigefyldt international arkitekturpris

Det nybyggede diabeteshospital i Herlev, Steno Diabetes Center Copenhagen (SDCC), blev i går nomineret til at være med i kapløbet om en MIPIM Award, som er en af ejendomsbranchens helt store anerkendelser. Projektet er udvalgt blandt 171 projekter fra 42 lande.

SDCC er omgivet af grønt. Der er en tagterrasse og fire gårdhaver - her legehaven. Foto: Rasmus Hjortshøj

SDCC er nomineret som én af tre finalister i kategorien "Best Healthcare Development". De to øvrige finalister er Sakura City Hospital i Istanbul i Tyrkiet, og Pavilion, University of Pennsylvania, i USA.

Arkitekterne bag SDCC er Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Mikkels Arkitekter og STED By og Landskab. Med sig i ryggen har de haft brugerne: Personer med diabetes og deres pårørende, de ansatte på SDCC og bygherren i form af Region Hovedstaden. Brugerinvolvering har været en krumtap i udformningen af SDCC.

Formanden for den politiske følgegruppe bag byggeriet, Randi Mondorf (V), siger:

- Tilblivelsen og byggeriet af SDCC er visionært, fordi vi her for alvor sætter brugerne af hospitalet forrest og har indrettet hospitalet efter brugernes behov og ikke omvendt. Det kommer mange borgere med diabetes i Region Hovedstaden til gavn og er en kæmpe cadeau til alle involverede.

Byggeriet har allerede fået mange rosende ord herhjemme i anmeldelser i Politiken, Berlingske og Kristeligt Dagblad. Blandt andet fremhæves det, at SDCC ikke ligner et hospital, og det var netop et af brugernes store ønsker for deres nye diabeteshospital.

Involveringen af brugerne af SDCC er en vigtig del af indstillingen og ses som den altafgørende røde tråd i byggeriet. Samspillet mellem natur og arkitektur på SDCC fremhæves som bidrag til at fremme sundhed og fysisk og mental trivsel, og at brugerne af SDCC kan forvandle ventetid til aktiv tid - måske i en af haverne eller på tagterrassen, hvortil der er offentlig adgang.

Allan Flyvbjerg, direktør for SDCC, er glad for nomineringen.

- Nomineringen alene viser, at vi i den grad har opnået det med det nye SDCC i Herlev, som har været kongstanken fra starten: At vi får et diabeteshospital i verdensklasse, som svarer til vores ambition om at levere diabetesbehandling i verdensklasse. Vi er pavestolte over top-3-nomineringen, og skulle det vise sig, at vi ikke ender på podiets førsteplads, er vi stadig utrolig stolte.

SDCC blev indviet den 10. november 2021 i Herlev.

Om MIPIM

MIPIM står for Le Marché International des Professionnels de L'immobilier og er en international udstilling og konference for ejendomsbranchen. Begivenheden foregår i år fra den 15. til den 18. marts og det er altid i Cannes i Frankrig. Der forventes deltagere fra flere end 100 lande og næsten 4.000 udstillere. Uddelingen af MIPIM Awards er planlagt til den 17. marts. Juryen består af 13 internationale dommere, heriblandt Kai-Uwe Bergmann fra Bjarke Ingels Group.

Yderligere information

• Vilhelm Lauritzen Arkitekter: Kommunikationschef Jane Wirenfeldt Nielsen: 93 63 80 11
  • Steno Diabetes Center Copenhagen: Kommunikationsrådgiver Helen H. Heidemann: 23 80 34 16
  • Formanden for den politiske følgegruppe, regionsrådsmedlem Randi Mondorf (V) via Region Hovedstadens pressevagt: 70 20 95 88