Året der gik på godtsygehusbyggeri

Vanen tro kigger vi tilbage på nogle af årets nyheder om sygehusbyggerierne, hvor vi blandt andet kommer rundt om færdige sygehuse, ny teknologi og videndeling.

Byggerierne skyder frem over hele landet

Det har endnu engang været et begivenhedsrigt år, hvor de nye byggerier begynder at skyde frem over hele landet. Det nye Kolding Sygehus blev i november indviet af H.K.H. Kronprins Frederik, hvor man nu er klar med en ny akutmodtagelse, 6 nye etager med 202 enestuer og i alt 33.500 nye kvadratmeter. Kolding Sygehus er hermed det tredje kvalitetsfondsbyggeri, der står færdigt efter akutmodtagelsen og psykiatrisygehuset i Slagelse blev færdigt i henholdsvis 2013 og 2015.

I slutningen af november kunne Kronprins Frederik indvie det nye akutsygehus i Kolding. Foto: Kolding Sygehus.

Regionshospitalet i Randers kunne ligeledes indvie deres nye akutafdeling med besøg fra H.K.H. Kronprinsesse Mary. Her har man taget 10.000 nye kvadratmeter i brug og samlet de seks tidligere modtagelsesafsnit til en fælles modtagelse. Den ny afdeling indeholder blandt andet et sengeafsnit, røntgenafdeling, CT og ultralyd og direkte adgang til operations- og intensivafdeling.

Ud over de færdige byggerier har man taget det første spadestik til Nye Nord i Horsens, lokalpsykiatrien i Odense, samt Nyt Universitetshospital i Odense. Der bliver i stigende grad åbnet op til byggepladserne for offentligheden. Åbent hus arrangementer på Det Nye Universitetshospital i Aarhus og Nyt Aalborg Universitetshospital tiltrak rigtig mange nysgerrige besøgende, der gerne ville se, hvordan fremtidens sygehuse kommer til at se ud. Dette er noget vi vil se meget mere af i 2017.

National og international anerkendelse

Sygehusbyggerierne er i 2016 blevet anerkendt af både nationale og internationale medier. Psykiatrisygehuset i Slagelse vandt både Farveprisen for samspillet mellem farvesætning og arkitektur på sygehuset og Bygherreprisen for det stærke samarbejde mellem beslutningstagere og brugere.

Den psykiatriske afdeling i Aabenraa kunne bryste sig af en pris, da de i oktober vandt Aabenraa Kommunes arkitekturpris. Byggeriet var yderligere nomineret til prisen for ”Best Healthcare Development” ved MIPIM-messen i Cannes i marts.

Også i USA har der været interesse for de danske byggerier, hvor Psykiatrisygehuset i Slagelse holdt et velbesøgt oplæg på Texas A&M University og Bispebjerg Hospital holdt oplæg til den årlige Healthcare Design konference i Houston, som er den største af sin slags i verden.

Ny teknologi tages i brug

Digitalisering har fyldt meget i medierne i det seneste år, og også på sygehusbyggerierne har man taget nye, digitale metoder til sig. Vi har her på siden kunne fortælle om, hvordan man på Nyt Aalborg Universitetshospital og Viborg Regionshospital har benyttet sig af BIM-modeller. Her bliver der lavet 3D-modeller af byggeriet inden det er færdigt, hvilket gør det nemmere at visualisere projektet og gør bygherrerne opmærksomme på de problemer, der kan opstå. En tegnefejl kan dermed rettes allerede i modellen, i stedet for at man først finder ud af det, når byggeriet allerede står der.

Inden for den grønne udvikling bliver der ligeledes udviklet ny teknologi. I år kom DHI med en rapport om to års test af Herlev Hospitals spildevandsrensningsanlæg. Gennem e et OPP-samarbejde med Grundfoss har man oprettet et rensningsanlæg direkte på hospitalet, så man ikke skal igennem det kommunale rensningsanlæg. Vandet er nu så rent, at man kan udlede spildevandet direkte i det lokale vandløb uden skade for dyr og miljø.

Videndeling på tværs af sygehusbyggerierne

Siden starten af de store sygehusbyggerier har der været fokus på videndeling, og 2016 var ingen undtagelse. Særligt på de årlige Netværksdage blev der delt viden på tværs af regioner og projekter, og der var igen i år et rekordstort antal deltagere. Deltagerne deltog i fælles oplæg og mindre sessioner, hvor der blev delt erfaringer fra byggerierne og de udfordringer, som følger med dem.

Vi har her på godtsygehusbyggeri.dk haft fokus på at dele Erfaringer fra byggeprojekterne, men også fra de involverede personer i den tilbagevendende serie Bag facaden. Byggebloggen deler fortsat observationer og overvejelser fra byggeprojekterne.

Derudover har Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet udarbejdet et kostkatalog om de meget varierede kostkoncepter af høj kvalitet på de nye sygehuse. Erfaringer fra byggerierne er samlet i den årlige videndelingsrapport, som vil blive offentliggjort her på siden i begyndelsen af det nye år.