Året der gik for sygehusbyggerierne 2019

Endnu et år er gået, og det er blevet tid til at se tilbage på, hvad der er sket indenfor sygehusbyggeri i 2019. Det har været et begivenhedsrigt år for sygehusbyggerierne, hvor flere projekter er påbegyndt, under udførsel og afsluttet. Læs med her for at få et lille udpluk af året der gik!

Der er i 2019 blevet underskrevet store kontrakter, som i de kommende år vil skabe nye rammer for patientbehandlingen i Danmark. På Nyt Hospital Nordsjælland kan opførelsen nu begynde, efter Region Hovedstaden i december har underskrevet den endelige kontrakt med NCC som hovedentreprenør. Også på Sjællands Universitetshospital Køge blev der i 2019 skrevet kontrakt med en italiensk totalentreprenør, og i løbet af året blev den første jord gravet op til den største etape af byggeriet. Hospitalsbyggeriet er således i fuld gang, så 114.500 kvadratmeter nye senge- og behandlingsbygninger kan give patienterne den bedste behandling i nye moderne rammer.

Kontrakten underskrives på Sjællands Universitetshospital Køge Foto: Region Sjælland

En række byggerier blev også indviet i det forgangne år. I februar blev Dansk Center for Partikelterapi officielt indviet, og centeret danner nu rammerne for Danmarks første og eneste sted for behandling med partikelterapi. På Nyt Hospital Herlev blev snorene klippet til det nye Center for Fordybelse og Tro i juni, mens Danmarks største ATES-anlæg blev indviet i marts på Nyt Hospital Bispebjerg. Også I Nordjylland blev der fejret åbning i marts, da den gennemgribende renovering og nyindretning af de øverste etager af Højhuset på Regionshospital Nordjylland Hjørring stod endeligt færdig.

Viborg havde også noget at fejre, da det nye akutcenter blev indviet af H.K.H. Kronprinsesse Mary i december. Det nye byggeri var i 2019 nomineret til Årets Byggeri, og fik især ros for at være skræddersyet til patienternes behov.

Indvielse af nyt akutcenter i Viborg Foto: Region Midtjylland

En række projekter er selvfølgelig også godt i gang. I juni blev der holdt rejsegilde for den nye retspsykiatri, som Region Hovedstadens Psykiatri opfører ved Psykiatrisk Center Sct. Hans. Også i Odense blev det i sommers markeret, at det nye byggeri af Nyt OUH gik i gang. Her vil der i de kommende år blive opført 224.000 m2 somatisk sygehus og 26.000 m2 psykiatri-sygehus. I Århus blev byggearbejdet med det nye Forum-byggeri startet op. Bygningen bliver Århus Universitetshospitals nye fikspunkt, hvor et nyt patienthotel og en række andre funktioner skal skabe optimale forhold for såvel patienter som pårørende. Der blev ligeledes taget det første spadestik til et nyt fjernkølingsanlæg på Aalborg Universitetshospital. Det klimavenlige og miljørigtige anlæg skal give køling til det 170.000 kvm store universitetshospital i Aalborg Øst.

Igen i år blev alle Danmarks borgere inviteret indenfor bag byggeriernes mure, da der den 1. september blev afholdt Åbent Hospital rundt om i landet. Over 21.000 nysgerrige besøgende fik set nærmere på de mange spændende projekter hos de 17 sundhedsbyggerier, der i 2019 slog dørene op. Succesen gentages igen her i 2020, hvor der igen vil være mulighed for at komme besøg rundt i de mange byggerier søndag den 6. september.

Åbent Hospital på Herlev Hospital i Region Hovedstaden

Meget er sket i det forgangne år, og i takt med at flere af projekterne indtræder den afsluttende fase, er det vigtigt at få opsamlet alle de vigtige erfaringer, der er skabt i regionerne. Der vil derfor igen i 2020 være et stort fokus på videndeling, så gode som dårligere erfaringer bliver delt på tværs af byggerier og regioner!

Godt nytår fra godtsygehusbyggeri!