Psykiatrien bygger til det hele menneske

Der skal bygges nyt til psykiatrien i Region Hovedstaden og patienter og personale er med i planlægningen. Og de har høje forventninger til byggeriet. De vil ikke bare have nye, moderne rammer; de vil have rammer der skaber tryghed, sikkerhed og plads til den enkelte – og som både giver dem kontakt med omverdenen og ro til fordybelse

Mandag den 25. august samlede Region Hovedstadens Psykiatri repræsentanter for de seks totalrådgiverteams, der deltager i projektkonkurrencen om at forme Ny Psykiatri Bispebjerg. De blev præsenteret for regionens visioner og ønsker til byggeriet, og fik en rundvisning på den store hospitalsmatrikel. Ny Psykiatri Bispebjerg skal huse 850 medarbejdere og 90.000 patienter årligt, når det står færdigt i 2022. Det er et storstilet projekt, og skal skabe rammerne om fremtidens psykiatri i hovedstaden.

Rundvisning på området (Foto: projektgruppen for Ny Psykiatri Bispebjerg).

Nem adgang til aktivitet

Visionerne for det nye byggeri er at skabe optimale rammer og et miljø, der sikrer let adgang mellem de forskellige enheder, både inde og ude. Samtidig skal arkitektur og indretning understøtte mere effektive arbejdsgange, så psykiatrien på Bispebjerg kan tilbyde et sammenhængende patientforløb i høj kvalitet og være en attraktiv arbejdsplads. - Patienterne skal let kunne bevæge sig rundt mellem sengestuer, have, motionsrum, mv. Udearealer er for den psykiatriske patient, hvad operationsstuen er for en patient med brækket ben – et vigtigt led i helingsprocessen, fortæller seniorprojektleder for Ny Psykiatri Bispebjerg, Gert Bonde Harup. Udendørsfaciliteterne skal samtidig være indbydende at opholde sig i. Væk med trådhegn, som tidligere blev brugt i psykiatrien for at sikre patienterne ro og forhindre dem i at afbryde deres behandling. I stedet skal der være gårdhaver med forskellige aktivitetsmuligheder. Inden for skal være mere lys og udsyn i mellem personale- og patientstuer, og mere lys udefra. Det skaber liv og tryghed, fordi personale og patienter lettere kan se og finde hinanden.

Mennesket i centrum

Sikkerhed er også vigtig i psykiatriens fremtidige bygninger og med til at skabe trygge og stabile behandlingsforløb. Både for patienter, pårørende og personale. Derfor er der fx. fokus på selvmordsforebyggelse i indretningen, uden at man vil gå på kompromis med æstetikken. Rammerne skal stadig være attraktive og behagelige at opholde sig i. Det blev bl.a. understreget af Nanna, som er 36 år og tidligere har været indlagt på lukket afdeling i psykiatrien. Hun kom for at fortælle de fremmødte arkitektteams om, hvad bygningernes rammer betyder, når man er i behandling. Hun lagde vægt på, at indretningen skal understøtte det hele menneske – ikke kun den terapeutiske eller medicinske behandling, men også patientens øvrige liv og relationer, som fx kontakt med familie og venner:

(Foto: projektgruppen for Ny Psykiatri Bispebjerg)

- Husk at det er mennesker, I bygger til. Det er ikke patienter, det er ikke tosser, det er mennesker. Mennesker er forskellige, og har forskellige behov. Dét skal der være plads til, fortæller Nanna. Der er deadline for aflevering af forslag til projektet den 5. januar 2015. I juni vælger Region Hovedstaden et til tre teams, der går videre til fase 2 i konkurrencen. Endelig vinder udpeges i starten af 2016 – og byggeriet forventes påbegyndt i løbet af 2018.

Læs mere på www.psykiatri-regionh.dk/nypsykiatri