Ny projektdirektør til Region Nordjylland

Asger Schou er udpeget som projektdirektør i Region Nordjylland og får som hovedopgave de næste tre år at styre og færdiggøre Hospitalsbyen i Aalborg Øst. 2024 markerer en ny fase i Nordjyllands største byggeprojekt til dato, når Region Nordjylland overtager alle dele af byggeriet og herefter har fokus på indflytning og åbning.

Asger Schou kommer fra en stilling som projektdirektør på Regionshospital Gødstrup.

Stor indsigt i byggeri af nye hospitaler

Med valget af Asger Schou har Region Nordjylland valgt en meget rutineret fagperson og leder til at løfte en kompleks opgave, hvor flere bolde skal holdes i luften på samme tid – færdiggørelse, test og indflytning i Hospitalsbyen, som bliver hjemsted for regionens nye universitetshospital med samling af både somatik og psykiatri.

Efter planen forventes det ny universitetshospital i Hospitalsbyen at være klar til drift i 2026, hvor de første patienter modtages.

Asger Schou kommer fra en stilling i Region Midtjylland som projektdirektør på det ny Regionshospital Gødstrup. Først som viceprojektdirektør og siden april 2021 som projektdirektør. Hospitalsbyggeriet ved Herning åbnede i april 2022.

Desuden har han tidligere som byggechef været med til at gennemføre det ny Aarhus Universitetshospital, og var byggechef på en ny akutmodtagelse til Hospitalsenhed Midt i Viborg.

- Region Nordjylland kunne ikke ønske sig en bedre kandidat til jobbet. Når vi kan ansætte en kapacitet som Asger Schou med den kompetence og erfaring, han har fra lignende projekter, vidner det om et stort og yderst kvalificeret felt af ansøgere til stillingen, siger konstitueret koncerndirektør Kim Mikkelsen, Region Nordjylland, som har været formand for ansættelsesudvalget.

Asger Schou er uddannet civilingeniør fra Aalborg Universitet og havde sine første ansættelser i nordjyske virksomheder. Siden har han høstet erfaring med flere typer af byggerier – både offentlige og private – og har løbende videreuddannet sig inden for ledelse, økonomi og jura med afsæt i styring og ledelse af mega-projekter.

Derudover har den ny projektdirektør siden 2021 været optaget som fagdommer ved Voldgiftsnævnet for bygge- og anlægsvirksomhed og siden 2019 været beskikket syn- og skønsmand ved samme institution.

- Jeg ser det som en meget spændende udfordring at få Hospitalsbyen bragt sikkert videre fra byggefase til drift, og når vi kommer til 2026 er min ambition, at nordjyderne kan tage et byggeri i brug, som løfter det nordjyske sundhedsvæsen til det øverste niveau for behandling, siger Asger Schou.

Byggeriet overtages helt i 2024

Region Nordjylland har overtaget store dele af byggeriet i Hospitalsbyen, og de sidste entrepriser forventes at blive overdraget i løbet af 2024. Herefter ejes og driftes hele byggeriet af Region Nordjylland.

Sideløbende er der etableret en driftsorganisation i Hospitalsbyen, som allerede er godt i gang med at udføre teknisk service.
Den ny projektdirektør tiltræder stillingen i Region Nordjylland 1. februar.