Åbent hospital

Invitation: Se dit nye hospital. For andet år i træk inviterer Regionerne til Åbent hospital på 12 nye hospitaler den 2. september 2018.

Sammen med Danske Regioner slår 12 nye hospitaler dørene op, når vi holder Åbent hospital over hele landet den 2. september med både rundvisning, taler og oplevelser for store og små.

Alle er velkomne til at komme forbi og se, hvad vi kan forvente af fremtidens hospitaler. Find det nærmeste hospital på kortet på Vi bygger for Livets hjemmeside og følg ligeledes opdateringer fra hospitalsbyggerierne og oplysninger om åbent hospital på Facebook.

Du kan blandt andet opleve:

Sjællands Universitetshospital, Køge

Kom, og få indblik i byggeriet af fremtidens store universitetshospital i Region Sjælland. Både patienter og pårørende fra Patientforum, ansatte og ledelse står klar ved boder og svarer på spørgsmål. Hør blandt andet også Troels Kjær, der er hjerneforsker og Svend Aage Madsen, der fortæller om mænds sundhed.

Nyt Hospital Bispebjerg

Tag med en tur på byggepladsen og oplev byggeriet på tæt hold. Få et sneak peak i den nye Laboratorie- og Logistikbygning, der for første gang åbnes for offentligheden. Hvis du har lyst til at være håndværker for en dag, så kig ind i Byggeboxen, hvor skoleklasser fra 4.-7. klasse kan bygge sin egen model og lege med virtual reality. Du kan også tage med på en historisk rundvisning og lære om det over 100 år gamle hospital og den fredede arkitektur, de skønne haver og hemmelige tunneller.

Nyt OUH

Kom, og besøg Nyt OUH’s byggeplads. Her har du mulighed for at møde Region Syddanmarks politikere til kaffe & kage og tag en snak om sygehusplanlægningen, eller gå på den nyopførte ringvej, der fører dig rundt på byggepladsen og en tur gennem den 210 meter lange servicetunnel.

Sygehus Sønderjylland Aabenraa

Der vil være rig mulighed for at opleve sygehuset indefra, når du får en guidet rundtur på byggepladsen som en af de allerførste. Du kan møde nogle af de håndværkere, der bygger sygehuset lige nu, og spørge ind til deres arbejde og visioner. De mindste kan komme på en skattejagt og prøve at sidde i en bulldozer.

Aarhus Universitetshospital

Besøg AUH den 2. september, og oplev blandt andet højteknologisk behandling i Dansk Center for Partikelterapi, der åbner til vinter. Du kan også se hospitalets nye køkken og høre om, hvordan økologi og bæredygtighed bliver tænkt ind i maden til patienten.

Nyt Aalborg Universitetshospital

Kom, og besøg byggepladsen - her kan du se, hvor langt byggeriet af det nye universitetshospital er nået siden sidst. Arkæologerne arbejder i området, og du kan gå på opdagelse hos dem, og se, hvad de har fundet på marken, og børn kan lege arkæologer og undersøge jordbunker for gamle ting. Du får også mulighed for at nærstudere en ambulance, og se, hvordan Regionens beredskabsenhed arbejder.