Åbent Hospital besøgt af over 16.000 i hele landet

For første gang var der Åbent Hospital i alle fem regioner, hvor 19 hospitaler søndag den 3. september slog dørene op for borgerne. Arrangementet gav et indblik i, hvordan der arbejdes på hospitalerne, samt hvad og hvorfor der bygges over hele landet.

Vi bygger for livet er kampagnen, som skal sætte fokus på hvorfor der i disse år bygges nyt i alle regioner. Med søndagens Åbent Hospital tog kampagnen endnu et stort skridt, ved at give alle borgere mulighed for at komme bag dørene i de nye hospitaler.

Bamse- og dukkehospital på det Nye Universitetshospital i Aarhus

De 19 hospitaler som afholdte åbent hus, havde alle lagt sig i selen for at skabe en dag fyldt med indtryk og ny viden om byggerierne. Der kunne således opleves et hav af aktiviteter rundt om i landet.

Hos Nyt Hospital og Ny Psykiatri Bispebjerg kunne børnene selv skabe en byggemodel og tegne 3D i virtuel reality med et besøg i Byggeboxen. Imens havde mor og far mulighed for at høre foredrag om fremtidens sengestue og den fælles akutmodtagelse. På Aarhus Universitetshospital kunne man få en rundvisning i maskinrummet eller sidde i en ambulance og kigge op på den 35 meter høje helikopterplatform. Projekt Universitetshospital Køge fremviste eksempler på de nye enestuer. På Nyt Aalborg Universitetshospital kunne man opleve både en ambulance og en akutlægebil samt mærke suset fra akutlægehelikopterens vinger. I Odense kunne man gå igennem den 210 meter lange servicetunnel og se de mange entreprenørmaskiner, der er med til at bygge Nyt Odense Universitetshospital.

Over alt i landet kunne man høre mere om konceptet bag de 5.706 nye enestuer og de 21 fælles akutmodtagelser, der bygges i de fem regioner. Hold dig opdateret om Åbent Hospital og kampagnen Vi bygger for livet på dit hospital her.