Året der gik på godt sygehusbyggeri 2017

Nu er 2017 ved at nå sin ende, og det er derfor blevet tid til at tage et kig tilbage på de mange begivenheder, som i årets løb har fundet sted hos regionernes mange sygehusbyggerier.

2017 kom stærkt fra start!
Den 27. februar var der inviteret til den officielle indvielse af nybyggeriet på Aarhus Universitetshospital. 300 gæster kunne således opleve guidede ture og en intimkoncert med Steffen Brandt, i anledningen af den store åbning. Også statsministeren slog vejen forbi, og klippede sammen med Bent Hansen den røde snor over til danmarkshistoriens største hospitalsbyggeri. Allerede i starten af februar rykkede de første patienter ind i de nye rammer i Skejby, og frem mod 2019, forventes alle afdelinger at være samlet i det nye flotte byggeri!

Lars Løkke Rasmussen og Bent Hansen kunne den 27. februar i år indvie Det Nye Aarhus Universitetshospital

Også i Vejle slog Danmarks første offentlig-private psykiatri-sygehusbyggeri dørene op. Den 2. februar stod det 17.000 kvadratmeter store nybyggeri altså klar til aftalt tid og pris, med nye moderne rammer for regionens psykiatriske patienter.

Gang i byggerierne
2017 har generelt været et år med fuld fart på byggerierne. Der blev således i årets løb fejret første spadestik på Sjællands Universitetshospital, mens både Det nye akutcenter ved Regionshospitalet Viborg, den nye sengebygning på Sydvestjysk Sygehus Esbjerg og Patientens Hospital i Gødstrup kunne holde rejsegilder. Med den store byggeaktivitet kunne regionerne derfor i starten af året konstatere, at der siden 2011 er skabt knap 500 praktikpladser i kraft af de mange hospitalsbyggerier – et resultat regionerne kan være stolte af!

Prisregn
Flere sygehusbyggerier har også i løbet af året høstet anerkendelse for deres store arbejde og banebrydende byggerier rundt om i landet. Psykiatrihuset i Slagelse vandt tidligere på året den prestigefyldte MIPIMs pris for bedste sundhedsbyggeri i verden og kunne dermed føje endnu en pris til samlingen, mens også DNU i 2017 blev hædret med hele to internationale priser.

Et år fyldt med arrangementer
For de sygehusbyggeri-interesserede har 2017 budt på mange spændende muligheder. Under dette års Folkemøde på Bornholm, var der mulighed for at bygge fremtidens hospital i LEGO, og under arrangementet høre meget mere om byggerierne.

Legohospital med helikopterlandingsplads på Folkemødet 2017

Det var også i år, at den nye kampagne ”Vi bygger for livet” fik sit startskud. Kampagnen skal sætte spot på hvordan Danmarks hospitaler udvikler sig og både ombygger og bygger nyt rundt om i landet. Som en del af kampagnen fandt hospitalsbyggeriernes første officielle ”Åbent hospital”-arrangement sted. Den 3. september slog 19 hospitaler over hele landet dermed dørene op for borgerne, og bød dem indenfor til en rundvisning, en snak og meget andet. Med mindst 16000 besøgende i 2017, ses der frem til september 2018, hvor dørene igen slås op.

Også for de regionale medarbejdere var der skabt mulighed for videndeling, da dette års Netværksdage om sygehusbyggeri løb af stablen i Nyborg den 9. – 10. september. Over de to dage blev deltagerne præsenteret for 2 plenumoplæg om Big Data og forandringsprocesser, samt en markedsplads fyldt med en række projekter fra de forskellige hospitaler. Derudover dannede 32 sessioner rammerne om diskussioner på kryds og tværs samt en masse erfaringsudveksling mellem regioner, hospitaler og faggrupper.

Gennem året har det været muligt at følge de mange projekter på godtsygehusbyggeri.dk og på #sygehusbyggeri, hvor både videoer og billeder viser god fremgang i projekterne landet over. Følg derfor også med i 2018 på hjemmesiden og twitter, hvor der fortsat vil være nyheder og opdateringer fra de mange byggerier.

Det nye år
Med et kig tilbage på året der er gået, kan der nu ses frem mod det kommende. Det bliver et år hvor videndeling fortsat vil være en prioriteret, hvorfor der igen inviteres til Netværksdage om sygehusbyggeri den 11. -12. september – så sæt allerede kryds nu!

Det nye år skydes også i gang med en stor udstilling omkring de mange hospitalsbyggerier. Udstillingen indvies i København på Dansk Arkitekturcenter den 10 januar 2017. Herefter er der mulighed for at besøge udstillingen frem til den 29. april, hvor man kan se, hvordan man har indtænkt helende arkitektur ind i de nye byggerier og blive klogere på, hvad man kan forvente af fremtidens hospitaler. I løbet af året vil udstillingen rejse rundt til de fire andre regioner, så hele Danmark får muligheden for, at få et unikt indblik i de store hospitalsbyggerier. Datoer, steder og meget mere kan der løbende læses om her.

Tak for i år – vi ser frem til et spændende 2018 med de mange sygehusbyggerier!