Enestuen udviklet af patienter og personale

På Sjællands Universitetshospital er testen af de kommende ’lærende enestuer’ netop afsluttet. Formålet med den lærende enestue er, at den bliver indrettet og anvendt, så flest mulige opgaver løses i rummet og i dialog med patienten.

Lærende enestuer er fremtiden

I Region Sjælland arbejder man med begrebet ’den lærende enestue’. Enestuerne giver en unik mulighed for fortrolighed mellem patienten og personalet, da der kun er indlagt en patient i hver stue. Samtidigt er enestuen en mulighed for, at patienten kan lære og blive aktiveret selv i forhold til behandlingen. Dette foregår blandt andet ved hjælp af store patientskærme inde på enestuerne, hvor patienterne på egen hånd lærer, hvordan de kan genoptræne under indlæggelsen og tilgå relevante informationer om deres sygdom, behandlingsforløb og journal. Derudover skal dispensering af medicin på stuerne ligeledes være med til at styrke patienternes læring og involvering. Patienten skal i højere grad være en partner i forhold til selve indlæggelsen.

Foto: Joachim Rode

Omfattende test og udvikling af koncept

Udviklingen af den lærende enestue har været undervejs i lang tid, og i de seneste tre måneder er der foregået tests af stuerne. Det er foregået ved, at to af de eksisterende flersengsstuer på Ortopædkirurgisk Afdeling på Køge sygehus er blevet omdannet til fremtidens lærende enestuer.

Patienter, personale og pårørende har været med til at teste og udvikle, hvordan stuen skal indrettes, så patienten får de bedste betingelser. I den forbindelse er der blevet testet et tovejs kaldesystem, til forskel fra det almindelige envejssystem. Det nye system muliggør hurtigere og bedre kommunikation mellem personale og patienten. Dette betyder, at patienten hurtigere kan få den hjælp, som vedkommende måtte have brug for, samt at personalet ikke behøver at gå forgæves, da de på forhånd ved, hvad patienten har brug for. Ligeledes er der også blevet testet stærke LED-lyskilder, så der kan foregå sårbehandling af patienten på selve stuen, hvormed de ikke behøver at blive flyttet.