Velsmagende, sund og frisk mad på sygehusene

Kosten er i fokus på Kvalitetsfondsbyggerierne, hvilket skal være med til at sikre patienternes trivsel og kortere indlæggelsestider, viser ny oversigt fra Danske Regioner og Ældre- og Sundhedsministeriet.

God hjemmelavet mad inde og udefra
Mad og kost er afgørende for, at patienterne kan modtage den rette behandling og komme hurtigere til kræfterne. Eksempelvis afhænger doseringen af kemoterapi direkte af patientens vægt.
Derfor har der den seneste været stor debat i medierne om interne køkkener på sygehusene. Oversigten over kostkoncepterne viser, at placering af køkkenet ikke er afgørende for, at patienterne kan modtage sund og frisk mad. Etablering af et eksternt køkken eller mad udefra kan have visse fordele i forhold til fleksibilitet.

Natmad og appetitlige portioner
Maden på kvalitetsfondsbyggerierne er tilpasset patienternes behov og ønsker. Derfor bliver maden anrettet som små appetitvækkende portioner, der skal være med til at gøre måltidet overkommeligt for patienterne som prøver at genvinde deres spiselyst efter en hård operation.
Derudover tilpasser sygehusene serveringstidspunktet efter patientens spisedøgnrytme og ønsker, da ikke alle patienter er sultne på et fast tidspunkt. Patienten har således på de fleste sygehuse mulighed for at bestille snacks og mad udenfor de mere almindelige spisetidspunkter.
De tidstilpassede måltider har derudover den fordel, at de er med til at reducere madspild, da patienter levner mindre hvis de spiser når de er sultne. Alle regionerne arbejder således på at reducere madspild. Flere af sygehusene i regionerne anvender desuden affaldskværne, der gør, at madrester kan genbruges som biobrændsel.

Smagfuld frisk økologisk mad

Udover, at måltiderne er tilpasset til patienternes behov, så bliver der også arbejdet med kvaliteten af maden på sygehusene. Smag, friskhed og gode råvarer er afgørende for at lave et sundt og lækkert måltid. Derfor bliver der sørget for, at maden bliver anrettet lige inden serveringen i tilfælde af, at måltidet er blevet produceret ude fra. Samtidigt er menuerne på flere hospitalerne blevet udarbejdet af restaurant kokke. På Herlev Hospital har to tidligere kokke og souschefer fra Restaurant Noma været med til at sammensatte menuen. I Region Midtjylland er de gået skridtet videre og producerer selv al deres kød og pålæg. De fleste sygehuse anvender allerede 60 pct. økologiske råvarer eller forventer at nå denne procent sats inden for den nærmeste fremtid. Dette er blot nogle få af de initiativer, som regionerne har iværksat for at sikre god og sund mad til patienterne.

For at læse mere om oversigten og kostkoncepterne samt de enkelte kvalitetsfondsbyggeriers overvejelser og planer, så tryk her for se vores temaside om kost på sygehusene.