Robotter skal fragte din medicin

På de kommende sygehuse vil det være intelligente selvkørende robotter, der bl.a. skal hente og transportere medicin, kirurgisk materiale m.m. fra lager til afdeling. Dette er med til at forbedre arbejdsmiljøet og effektivisere driften

Kloge maskiner gør arbejdet

De selvkørende maskiner også kaldet AGV’er ( automatic guided vehicles) er fuldstændig automatiske i forhold til drift. De finder selv rundt på hospitalernes gange og tager selv elevatoren til den rigtige sal. Når de er ved at løbe tør, så kører de hen til den nærmeste ladestation. AGV’erne har indbyggede sensorer, som de navigerer med, hvilket gør, at de bremser op, hvis en person står i vejen. Derudover findes der et stort udvalg AGV’er, der kan være med til at dække forskellige behov på hospitalerne:

”Der er mange typer af AGV’er. Man kan skelne mellem transportvogne og robotter, der kan køre rundt med laboratorie-prøver eller sterile instrumenter. Og så er der de dedikerede robotter, der måske gør rent eller kører med post. Der er mange dimensioner ved robotter, og de findes i hundredvis af forskellige udformninger,” udtaler Arne Rask, chefkonsulent for Herlev Hospitals logistik- og forsyningskæde til Ingeniøren

Foto fra teknologisk.dk

Robotter effektiviserer og skaber godt arbejdsmiljø

De selvkørende robotter er med til at forbedre arbejdsmiljøet, da de varer, der er brug for, bliver kørt direkte hen til den pågældende afdeling fra lageret. Dette er med til at lette det fysiske arbejde for personalet.

Det er sågar muligt for personalet at kunne bestille varer med smartphones eller tablets. Alt i alt er AGV’erne med til at reducere tiden, der tidligere blev brugt på at finde, hente og fragte. Derved er de med til at effektivisere driften og gør, at personalet har mere tid til patienten. Derudover er de selvkørende robotter med til at minimere behovet for portører på sygehusene.

Herlev Hospital bliver det første sygehus, der implementerer brugen af de selvkørende AGV’er. Det forventes, at de bliver taget i brug i dette år. Derudover har Nyt Hospital Nordsjælland (Hillerød), Nyt Bispebjerg og Nyt Rigshospitalet også vist interesse for AGV-systemet.