Nyudviklet sengetransporter skal gøre hverdagen lettere på hospitalerne

Ny sengetransporter bliver mere fleksibel og fylder samtidig mindre end de nuværende sengeskubbere på landets hospitaler. Det vil forbedre arbejdsmiljøet for sundhedspersonalet og forventes at kunne give besparelser i form af fald i sygefravær

Fremover vil det blive væsentligt lettere for sundhedspersonalet at skulle flytte hospitalssenge rundt på gangene på de danske hospitaler, og samtidig spore og genfinde dem igen på et senere tidspunkt. Et nyt projekt i regi af Sygehuspartnerskabet ved Markedsmodningsfonden har nemlig til formål at udvikle en sengetransporter med et indbygget sporingssystem.

Illustration af sengetransporteren og tilhørende remote (foto: Borringia A/S)

Nyt kørehjulssystem gør sengetransporter mere handy
I projektet udvikles en sengetransporter, der kan skubbes ind under hospitalssenge og transportere sengen frem og tilbage, køre sidelæns og være i stand til at dreje rundt om sig selv. Dette er alt sammen yderst hensigtsmæssigt ved trange pladsforhold.

Det er samtidig værd at bemærke, at sengetransporteren ikke vil forlænge sengene, og derfor ikke kræver ekstra plads i eksempelvis elevatorer. Derudover tilføjes et sporingssystem, som kan indsamle data om sengenes fysiske placering, behov, serviceeftersyn og rengøring m.v.

Produktet vil derfor være med til at løse mange af de problemer, der har været forbundet med at benytte de nuværende sengeskubbere.

- Arbejdsmiljømæssigt vil det være en stor gevinst, at sengetransporteren kan ’følge med’ ind i elevatorer og ind på sengestuerne – derved lettes belastningen på personalet, når sengen skal manøvreres på plads. Sporingssystemet betyder, at det bliver muligt at finde sengene ’i tide’ i forhold til lovpligtige eftersyn, fortæller Torben Garbo, arbejdsmiljøkonsulent fra Odense Universitetshospital.

Stor interesse fra ind- og udland
Firmaet bag sengetransporteren, Borringia A/S, forventer, at sengetransporteren vil kunne give besparelser på hospitalerne på op mod imod 50 mio. kr. om året gennem reduktion af sundhedspersonalets sygefravær og i forlængelse heraf færre udgifter til vikarer og lignende. Og det har fået flere offentlige institutioner på banen.

Men det er ikke kun i Danmark, at virksomheden har oplevet stor efterspørgsel efter deres nyudviklede koncept, fortæller direktør for Borringia A/S, Henrik Kofoed:

- Sikker transport af hospitalssenge er et tema, som vi har mødt på hospitaler fra Sydney til Californien, så eksportpotentialet er betragteligt.

Dette forår vil blive brugt til de endelige afprøvninger ude på hospitalerne. Først i efteråret 2014 forventes det, at sengetransporteren kommer i produktion.