Nordjysk samarbejde giver fjernkøling på internationalt niveau

En samarbejdsaftale mellem Region Nordjylland, Aalborg Forsyning og Aalborg Portland resulterer nu i etableringen af det mest bæredygtige og effektive fjernkølingssystem i Danmark.

*** PRESSEMEDDELSE REGION NORDJYLLAND***

En ny aftale mellem Region Nordjylland og Aalborg Forsyning baner nu vejen for et helt nyt forsyningsområde i Aalborg Kommune: Fjernkøling. Fjernkøling følger præcis de samme principper som vi kender det fra fjernvarme, men i stedet for varme i rørene pumpes der koldt vand rundt i rørsystemet.

Aftalen er et resultat af regionens EU-udbud på en samlet køleløsning til det kommende universitetshospital i Aalborg Øst – et udbud som Aalborg Forsyning vandt.

- I Aalborg Forsyning har vi arbejdet med fjernkøling som et kommende forsyningsområde i en årrække. Takket være Region Nordjyllands mod og vilje til at tænke bæredygtigt og langsigtet i forhold til deres behov for køling, har vi nu mulighed for at realisere de planer, og ikke blot tilbyde det nye universitetshospital en effektiv, bæredygtig og CO2-besparende køleløsning, men også tilbyde den til andre virksomheder og institutioner i Aalborg Øst, siger Lasse P.N. Olsen, bestyrelsesformand i Aalborg Forsynings energidivision.

- Aftalen om fjernkøling er rigtig god for både regionen og miljøet. Regionen kan køle det nye universitetshospital med god samvittighed - også på de varme sommerdage, fordi CO2-udledningen er lav. Region Nordjylland er allerede KlimaRegion, og vi er ved at udarbejde en ny klimahandlingsplan, hvor regionen bidrager med at opnå Danmarks klimamål gennem blandt andet nedbringelse af energiforbruget, øget genanvendelse, mindre ressourceforbrug m.v. Så jeg må sige, at denne køleløsning falder godt i tråd med regionens bidrag til et bæredygtigt samfund, og vi er rigtig glade for aftalen med Aalborg Forsyning, siger regionsrådsformand Ulla Astman.

Fjernkøling bruges til at levere kulde og nedkøling til eksempelvis aircondition, maskiner og servere og erstatter dermed normale eldrevne køleanlæg. Fjernkølingen fra Aalborg Forsyning vil oftest være over fem gange så effektiv som disse anlæg, og vil dermed give kunderne en både billig, simpel og CO2-besparende løsning med samme forsyningssikkerhed, som de kender fra fjernvarme i dag.

- Vi er rigtig glade for, at vi via aftalen med Region Nordjylland og vores samarbejde med Aalborg Portland nu snart kan føje et nyt produkt til vores forsyningsområder. Fjernkølingen er ikke kun en god løsning for Region Nordjyllands nye universitetshospital, men vil åbne attraktive muligheder for virksomheder og institutioner i Aalborg Øst, der har et stort kølebehov. Det er vores forhåbning, at vi på sigt kan tilbyde fjernkøling for hele Aalborg, fortæller Søren Gais Kjeldsen, direktør i Aalborg Forsyning.

Det nye fjernkølingsanlæg bliver blandt de mest effektive i verden og skal placeres ved Aalborg Portlands store kridtsø i Aalborg Øst. Her pumpes det kolde vand over 30 meter op fra kridtsøens bund og via en veksler anvendes det til at nedkøle vandet i fjernkølingsnettet. Fjernkølingsnettet vil i første omgang strække sig fra søen og via en 3,6 km lang ledning ud til det nye supersygehus, hvor der også placeres en kølecentral med varmepumper og andet udstyr.

For Aalborg Portland, der ejer kridtsøen, gav det god mening at indgå aftalen med Aalborg Forsyning og lade dem etablere fjernkølingsanlægget ved søen.

- Vi har gennem en årrække leveret overskudsvarme til Aalborg Forsyning, og vi glæder os over at kunne udvide vores ressourceeffektive samarbejde til også at omfatte et energieffektivt og bæredygtigt alternativ til traditionel køling. Denne slags samarbejder er en fundamental del af vores cirkulære forretningsmodel, og vi er konstant på udkig efter nye måder, hvorpå vi kan indgå i symbiose med andre organisationer til gavn for det omkringliggende samfund og miljøet, fortæller direktør Michael Lundgaard Thomsen fra Aalborg Portland.

Fjernkølingsanlægget vil give det nye universitetshospital en elbesparelse på omkring 80 % i forhold til normale køleanlæg og vil fra starten betyde en årlig CO2-besparelse på mellem 500-700 tons om året, men i takt med at hospitalet udbygges vil denne besparelse blive endnu højere.

FOR YDERLIGERE INFORMATION

Ulla Astman, Regionsrådsformand, Region Nordjylland, tlf. 3024 6454

Niels Uhrenfeldt, Projektdirektør, Region Nordjylland,  tlf. 2280 8890

Lasse P.N. Olsen, Bestyrelsesformand, Energibestyrelsen, Aalborg Forsyning, tlf. 2519 9401

Søren Gais Kjeldsen, Direktør, Aalborg Forsyning, tlf. 2940 1820

Jesper Høstgaard-Jensen, vicedirektør, Aalborg Forsyning, tlf. 2519 9372

Fakta:

• Den samlede byggesum for fjernkølesystemet bliver ca. 125 mio.
  • Kontraktperioden med Aalborg Universitetshospital løber i minimum 20 år.
  • Anlæggets såkaldte kølevirkningsgrad bliver ca. 30, mens traditionel køling typisk ligger på 3-5.
  • Kølekapacitet til Aalborg Universitetshospital bliver på 11 MW og køletemperatur til hospitalet vil ligge på 12° i fremløb og 18° i tilbageløb.
  • Det samlede system vil stå færdigt medio 2021.
  • De første byggearbejder begynder medio 2019.
  • Systemet kan udvides og give mulighed for flere kunder.

PROJEKTETS PRIMÆRE ANLÆGSDELE

• Bygning med søvekslersystem ved kridtsøen.
  • 3,6 km transmissionsledning ud til Aalborg Universitetshospital.
  • Kølecentral ved Aalborg Universitetshospital med kølemaskiner og varmepumper.
  • Såkaldt redundant køleforsyning (nødforsyning).
  • 2,5 km distributionsnet til bygningerne på Universitetshospitalets grund