Flere end 13.000 kiggede forbi Åbent Hospital

De nye hospitaler og gigantiske byggepladser trak fulde huse ved Åbent Hospital-arrangementer i alle fem regioner. Flere end 13.000 benyttede tilbuddet om selv at få lov at se, røre og spørge ind til hospitalerne.

En 210 meter lang tunnel på en byggeplads i Odense, en 3D-visualeringsoplevelse i Horsens og et oplæg af hjerneforsker Troels Kjær i Køge. Det er bare nogle få eksempler på, hvad de mange danskere kunne opleve på 12 hospitaler fordelt over hele landet. Det glæder Stephanie Lose, der er formand for Danske Regioner:

- Jeg er glad for, at så mange danskere benyttede muligheden for at se de hospitalsbyggerierne. De nye hospitaler får stor betydning for alle, og derfor er det meget vigtigt for os i regionerne, at danskerne ved selvsyn ser, at vi gør vores absolut bedste, siger formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose.

DANSKERNE MED FRA START

De 43 byggerier er omfattende projekter med slutdato i 2025. Når alle hospitaler er færdige, vil der stå 8.898 enestuer, 347 operationsstuer og en masse ny teknologi parat til gavn for patienter og pårørende. Og de danskere borgere har været med fra start.

- Borgere er blevet involveret undervejs i planlægningen af indretningen. Det er meget vigtigt for os, at patienter og pårørende oplever, at de er i centrum på de nye hospitaler, understreger Stephanie Lose:

- Når vi har afholdt Åbent Hospital i dag, er det fordi, vi gerne vil vise, at hospitalerne kan rumme mange forskellige typer af patienter og deres pårørende, siger Stephanie Lose, formand for Danske Regioner.