Sydvestjysk Sygehus får ny scanner i kampen mod kræft

Sydvestjysk Sygehus udvider sin scannerkapacitet og forbedrer diagnosticeringen af prostatakræft, når sygehuset til efteråret tager en ny scanner i brug. Scanneren – en Siemens 3T Magnetom Vida til ca. 15 millioner kr. – bliver leveret i april, og skal være med til at sikre patienter i det vestjyske en bedre udredning og dermed behandling af især prostatakræft.

Stærk scanner giver bedre billeder
Den kommende MR-scanner på Sydvestjysk Sygehus er den første af sin slags i Danmark, og med sine 3 tesla er den dobbelt så stærk som Sydvestjysk Sygehus’ øvrige fire MR-scannere. Den høje styrke har betydning for kvaliteten og detaljerne på de scanningsbilleder, der skal være med til at bestemme sygdomme. "Det er lidt som med de første mobiltelefoner med kamera, hvor billederne var noget grynede. I takt med den teknologiske udvikling er billedkvaliteten blevet skarpere – det samme gælder for MR-scannere. Den nye scanner giver billeder med meget høj detaljeringsgrad, og dét hjælper os godt videre i behandlingsforløbet af en patient", fortæller Hanne Thiesen, afdelingsradiograf på Radiologisk og Nuklearmedicinsk Afdeling på Sydvestjysk Sygehus.

Sygehus sætter ind mod prostatakræft
Den nye MR-scanner kan med sin kraftige styrke scanne for mange sygdomme, men det er i et samarbejde med Urologisk Afdeling på Sydvestjysk Sygehus, at scanneren for alvor skal vise sit værd. "For at stille diagnosen prostatakræft, foretager vi ved hjælp af en ultralydscanner adskillige vævsprøver af patientens prostata. Der er dog ingen garanti for, at vi rammer en eventuel kræftknude selvom prøverne er taget systematiske. Ved fortsat mistanke om kræftsygdom kræver det yderligere en række vævsprøver, hvilket der kan være bivirkninger ved", forklarer Søren Sørensen Madsen, overlæge på Urologisk Afdeling.

Prostatakræft er den næst hyppigste kræftform blandt mænd. Langt de fleste mænd går gennem livet med diagnosen prostatakræft, uden sygdommen får betydning for dem. Diagnosen prostatakræft – selvom den er fredelig – er for mange patienter forbundet med livslang usikkerhed og bekymring. Omvendt er der ved den nuværende metode en risiko for, at overse en betydende og alvorlig prostatakræft. "Den nye MR-scanner bringer os i stand til at finde 20 procent flere af de patienter, der har en alvorlig prostatakræft. Samtidig kan op mod 50 procent af de patienter, der mistænkes for prostatakræft undgå at få taget vævsprøver", lyder det fra Søren Sørensen Madsen.

Maskiner skal snakke sammen
Udover en ny MR-scanner har Urologisk Afdeling en ny ultralydscanner på vej, der kan ”snakke sammen” med MR-scanneren. Billedmaterialet fra MR-scanneren sendes til ultralydscanneren, som fusionerer billederne og derved guider urologerne til at foretage vævsprøver lige præcis dér, hvor der er kræftceller. I øjeblikket er rummet, hvor MR-scanneren skal stå, ved at blive klargjort. Den nye MR-scanner får plads sammen med sygehusets øvrige ”vognpark” i kælderen under Sydvestjysk Sygehus, hvor MR-Centeret ligger. "Det bliver den femte MR-scanner på Sydvestjysk Sygehus, hvilket kommer til at betyde at vi kan scanne langt flere patienter. Og det betyder mindre ventetid for en MR-scanning", lyder det fra Hanne Thiensen. MR-scanneren leveres til Sydvestjysk Sygehus i Esbjerg midt i april, og efter en test- og indkøringsperiode tages scanneren i brug til oktober.

FAKTA:

• Sydvestjysk Sygehus har i dag 4 MR-scannere; tre i Esbjerg og én i Grindsted. Den nye scanner får plads i Esbjerg og bliver den femte i rækken.
  • MR-scanneren er en Siemens 3 tesla Magnetom Vida på 7 tons og til ca. 15 millioner kr.
  • Den nye MR-scanner skal indgå i et tværfagligt samarbejde med Urologisk Afdeling i målet mod at diagnosticere prostatakræft.
  • Scanneren er afslutningen på et Generalplansprojekt, der tog sin begyndelse tilbage i 2013, hvor sygehusets scannerfaciliteter blev samlet på Radiologisk og Nuklearmedicinsk Afdeling.
  • Generalplanen er en samlet plan for om- og udbygningerne på Sydvestjysk Sygehus, som Projektafdelingen for Sygehusbyggeri gennemfører på Sydvestjysk Sygehus for
  • Region Syddanmark i perioden 2010-2020.
  • Sydvestjysk Sygehus er et af Region Syddanmarks 4 akutsygehuse.

Yderligere information

• Hanne Thiesen, afdelingsradiograf på Radiologisk og Nuklearmedicinsk Afdeling, på tlf. 7918 3280 eller hanne.thiesen@rsyd.dk
  • Søren Sørensen Madsen, overlæge på Urologisk Afdeling, tlf. 7918 5070 eller soeren.soerensen.madsen@rsyd.dk