Milliard-kontrakt er underskrevet

Så er der sat underskrifter på kontrakten til 2,2 milliarder kroner på at bygge Sjællands Universitetshospital i Køge. Itinera lægger stor vægt på at samarbejde med danske virksomheder.

Et joint venture bestående af entreprenørerne Itinera og CMB samt rådgiverne Politecnica og EKJ Rådgivende ingeniører har vundet opgaven med at bygge 110.000 kvadratmeter senge- og behandlingsbygning til Sjællands Universitetshospital i Køge.

Kontrakten blev 16. april 2018 underskrevet af regionsrådsformand Heino Knudsen og projektdirektør Helle Gaub for Region Sjælland samt af CEO Massimo Malvagna, Itinera SpA, 0g international business manager Barbara Maccioni, CMB, på vegne af vinderkonsortiet.

Kontrakten underskrives af regionsrådsformand Heino Knudsen og CEO Massimo Malvagna fra Itinera samt projektdirektør Helle Gaub og Barbara Maccioni, der er international business development manager i CMB. Foto: Gert Ellegaard

Mange års erfaring med at bygge hospitaler
- Det er en stor dag for Region Sjælland, fastslog regionsrådsformand Heino Knudsen.

- Vi har i dag indgået en aftale med et stort og top-professionelt konsortium under ledelse af Itinera. Itinera har en mangeårig og omfattende viden og erfaring med at designe og opføre hospitaler af høj kvalitet.

- Vi ser frem til samarbejdet, og til at vi med denne aftale kommer et væsentligt skridt nærmere mod det universitetshospital, som kan tilbyde Region Sjællands borgere pleje og -  behandling af høj kvalitet, også på områder hvor vi i dag må sende patienter til behandling uden for vores egen region.

Her skal der bygges 110.000 kvadratmeter senge- og behandlingsbygninger. Massimo Malvagna, Helle Gaub, Barbara Maccioni og Heino Knudsen. Foto: Gert Ellegaard

Arbejdspladser og praktikpladser

Selve byggeriet vil skabe arbejdspladser til håndværkere og praktikpladser og uddannelsesmuligheder for unge mennesker.

- Det vindende hold lægger stor vægt på samarbejde med lokale virksomheder og fagforeninger og vil derfor også sætte skub i Region Sjællands erhvervsudvikling, siger Heino Knudsen.

Det bekræfter Itinera-direktør Massimo Malvagna.

- Vi er meget stolte over at vinde kontrakten, Vi vil komme med vores ekspertise i hospitalsbyggeri og finde danske samarbejdspartnere, for eksempel ingeniører, så vi får et dansk-italiensk samarbejde, siger Massimo Malvagna.

Itinera og CMB skal også bygge det nye Odense Universitetshospital, her med CMB i front.

Tidsplan

Sjællands Universitetshospital i Køge opføres i etaper som en udvidelse af det eksisterende hospital og koster i alt fire milliarder kroner.

Den aktuelle kontrakt omfatter 80 procent af de nybyggede arealer og rummer blandet andet akutafdelingen, sengeafdelinger, ambulatorier, billeddiagnostik, operationsstuer og stråleterapi. Byggeriet vil strække sig frem mod 2024.

- Frem til januar 2019 skal konsortiet tegne det konkrete projektforslag, der skal bygges. Første spadestik forventes i sommeren 2019, og de første indflytninger sker i sommeren 2021, fortæller projektdirektør Helle Gaub.

Samarbejdet fejres med bobler. Regionsrådsformand Heino Knudsen, projektdirektør Helle Gaub, Silvio Fascio fra Itinera, Barbara Maccioni fra CMB, Massimo Malvagna fra Itinera og koncerndirektør Lone Lindsby fra Region Sjælland. Foto: Gert Ellegaard

Fakta

• Sjællands Universitetshospital i Køge opføres i etaper som en udvidelse af det eksisterende hospital, i alt 185.000 m2, og koster fire milliarder kroner (2009-priser).
  • Den aktuelle totalentreprise består af 110.000 m2 senge- og behandlingsbygninger, bl.a. akutafdeling, sengeafdelinger, ambulatorier, billeddiagnostik, operationsstuer og stråleterapi.
  • Opgaven er vundet af JV Itinera-CMB med Politechnica og EKJ rådgivende ingeniører som underrådgivere.
  • Alle tilbudsgivere er kontrolleret efter kontrolregime defineret på den europæiske e-Certis side.
  • Næsten 200 lokale og regionale leverandører har tilmeldt sig byggeriets leverandør-netværksside