H.K.H. Kronprinsessen indviede komplet akutsygehus i Slagelse

H.K.H. Kronprinsessen fik en varm velkomst af blandt andet børnehavebørn og sundhedspersonale, da indvielsen af Slagelse Sygehus fandt sted i dag.

En lang rød løber, mange glade børnehavebørn med flag og en buket fra 11-årige Josefine Broeng Pedersen, dannede i dag rammen om en varm velkomst til H.K.H. Kronprinsessen, der var ankommet for at klippe den røde snor til det nye komplette akutsygehus i Slagelse.

En masse børnehavebørn tog imod H.K.H. Kronprinsessen og regionsrådsformand Heino Knudsen ved indvielsen af det komplette akutsygehus i Slagelse den 17. april. Foto: Gert Ellegaard

Indvielsen startede med taler fra blandt andre regionsrådsformand i Region Sjælland, Heino Knudsen, og sygehusdirektør, Vagn Bach, inden en stor rundvisning rundt i det komplette akutsygehus blev sat i gang.

Her fik H.K.H. Kronprinsessen anledning til at se en traumestue, til svært akutte tilskadekomne eller syge patienter. En af fem fødestuer, som alle er udstyret med fødekar og siden hen også sanseudstyr, som kan give roligere omgivelser for den fødende. En barselsstue, hvor der også er mulighed for at begge forældre kan overnatte. En neonatalstue, for små børn der er født for tidligt.

På rundvisningen mødte hun ledere og medarbejdere fra de forskellige afdelinger, som fortalte om de mange funktioner, som det nye akutsygehus indeholder. Derudover mødte hun også et forældrepar, Sascha Marie Karsboe og Mads Gadeberg Kalstad, som selv har været indlagt på en neonatalafsnit med deres lille barn.

11-årige Josefine Broeng Pedersen, som følges i Børne- og Ungeafdelingen pga. børnegigt, fik lov til at give en buket blomster til H.K.H. Kronprinsessen. Foto: Gert Ellegaard

Rundvisningen sluttede ved en af i alt 144 nye medicinske enestuer, hvor H.K.H. Kronprinsessen kunne se flere tiltag, som skal involvere patienten mere i sin egen behandling, blandt andet ved at en fast arbejdsstation for sundhedspersonalet med en stor skærm så patienten selv kan følge med.

Se flere billeder fra dagen her

H.K.H. Kronprinsessen vises rundt af medarbejdere. Foto: Gert Ellegaard

Fakta:

Den nye tilbygning vil i stueetagen få plads til følgende:
• Fødeafsnit inkl. operationsstue til akutte kejsersnit
• Barselsafsnit
• Neonatalafsnit (for tidligt fødte børn og syge nyfødte)
• Børne- og ungeafdeling (0-17 årige)

De øvrige etager med 144 medicinske enestuer vil få plads til følgende sengeafsnit:
• Hjerteafsnit
• Afsnit for hormonsygdomme