Psykiatrisygehuset i Slagelse vinder endnu en international pris

Psykiatrisygehuset i Slagelse har nok engang vundet en pris. Denne gang er der tale om MIPIMs pris for bedste sundhedsbyggeri i verden. Slagelse var oppe i mod byggerier i England, Sverige og USA, men projektets fokus på helende arkitektur, gennemsigtighed og fleksibilitet sikrede dem prisen.

Prisen blev uddelt på MIPIMs årlige udstilling, som med sine 23.000 deltagere er verdens største ejendomsmesse. Udstillingen har fundet sted i Cannes hvert år i marts siden 1991 og regnes som en af de førende i verden. Der uddeles priser i 12 vidt forskellige kategorier. Nyt Hospital Nordsjælland vandt i 2015 MIPIM prisen Best Futura Mega Project, mens Psykiatrisygehuset i Slagelse vandt i kategorien Best Healthcare Development.

Ved årets konkurrence var psykiatrisygehuset oppe i mod et børnehospital i Liverpool, et retspsykiatrisk hospital i Trelleborg og et universitetshospital i New Orleans. Juryen fremhævede i deres begrundelse psykiatrisygehusets brug af helende arkitektur, nærheden mellem mennesker og funktioner og brugen af rum og stimuli.

Ud over MIPIM prisen har psykiatrisygehuset vundet det internationale arkitektmagasin Architectural Reviews Healthcare Award i 2016. Det er også blevet til danske priser i form af Bygherreprisern og Farveprisen.Læs mere på Region Sjællands hjemmeside her