Fremtidens sygehuse byder på mad af høj kvalitet

En rapport fra Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet giver et overblik over de meget varierede kostkoncepter af høj kvalitet på de nye sygehuse.

Også maden bliver af høj kvalitet. Det er konklusionen i et samlet katalog over fremtidens sygehusmad, som er udarbejdet af Danske Regioner og Sundheds- og Ældreministeriet.
Kataloget samler de kommende sygehuses planer for produktion og levering af mad og måltider til patienter og pårørende. Konklusionen er, at mad af høj kvalitet når patienter og pårørende har behov for det, er i centrum på samtlige de nye sygehuse.

- Løsningerne rundt omkring i landet er forskellige, men heldigvis alle af en meget høj kvalitet. Mad spiller en væsentlig rolle for patienternes heling og velbefindende, og derfor er det en helt central del af de nye sygehuses tilbud til borgerne, siger Bent Hansen, formand for Danske Regioner.

Det nye katalog illustrerer de forskellige løsninger, som man har valgt på de enkelte sygehusbyggerier ud fra de lokale behov og ønsker.
Fælles er dog intentionen om at give patienter og pårørende et varieret udbud af kvalitetsmad og -måltider. Alle steder tilbydes der måltider på alle tider af døgnet, og når patienterne føler sult - og der tages hensyn til patienternes aktuelle behov for sund og nærende kost.

- Det glæder mig, at vi med kataloget nu har fået vished for, at der alle steder vil blive tilbudt indbydende måltider og madtilbud uanset den valgte produktionsform, og at der tænkes nyt og kreativt i forhold til både menu sammensætning, fremstilling af maden, reduktion af madspild og bæredygtighed siger Bent Hansen.

Du kan læse mere om de forskellige sygehuses madtilbud i kataloget God mad på de nye sygehuse

Du kan nedenfor se videoer om madkoncept og logistik på Nyt OUH

Video om madkoncept på Svendborg og Nyt OUH

Animationsvideo om logistikken i forhold til bespisningen på OUH