Sygehusbyggerierne skaber hundrede af praktikpladser

Den store efterspørgsel på praktikpladser bliver aktivt imødekommet af sygehusbyggerierne. Regionerne tager således opgaven alvorligt i forhold til at sikre praktikpladser til håndværkere under uddannelse

Begyndelsen på noget stort
Gennem sociale klausuler bliver der i regionerne stillet krav til entreprenørerne og underentreprenørerne om, at de skal oprette praktikpladser på sygehusbyggerierne, for at de kan vinde udbud og få lov til at bygge sygehusene. Denne indsats har allerede været med til at skabe hundrede af praktikpladser og forventes kun at stige de næste mange år.

Der er indtil videre blevet skabt over 340 praktikpladser på sygehusbyggerierne, hvor Region Midtjylland står for størstedelen. Det skyldes, at Det Ny Universitetshospital i Aarhus, som et af de største projekter, er længst fremme i byggeprocessen. Det er således forventet, at antallet af praktikpladser vil stige de kommende år i takt med, at sygehusbyggerierne i de andre regioner skrider frem.

(foto: DNU)

Etablering af praktikpladser har høj prioritet i regionerne

Virksomhederne deler glæden ved oprettelsen af praktikpladser. Virksomhedsejer af Hustømrerne A/S, Klaus Andersen, udtaler således tilfredshed om de sociale klausuler, der sikrer et vist antal af praktikpladser på sygehusbyggerierne.

”For mig er det en kæphest, at danske virksomheder skal være med til at uddanne lærlinge, fordi de er med til at skabe værdi til virksomheden. Hvis vi ikke overholder reglerne om sociale kontrakter og kædeansvar, så skyder vi os selv i foden”, siger Klaus Andersen til Ritzau.