Nyt Hospital Nordsjælland vinder arkitekturpris i Cannes

Nyt Hospital Nordsjælland har vundet prisen Best Futura Mega Project på MIPIM, verdens vigtigste ejendomsmesse.

Det tog tre dage for juryen og deltagerne på messen i Cannes at finde den rigtige vinder af den prestigefyldte pris, men i sidste ende blev det altså Region Hovedstadens Nyt Hospital Nordsjælland der tog hæderen. Prisen gives for at sætte nye standarder inden for sundhedsdesign og for at fortolke fremtidens hospital på en hidtil uset måde.

"Jeg glæder mig utroligt meget til at se det nye Hospital stå klar, og prisen er et udtryk for det flotte arbejde, der allerede er foregået. Et godt Hospital skal også være et godt og sundt miljø for patienter, pårørende og personale, og jeg er ikke i tvivl om, at Nyt Hospital Nordsjælland kommer til blive et kæmpe løft for sundhedsvæsnet i Region Hovedstaden", siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).

En enorm anerkendelse
Også i projektgruppen er der stor glæde over kåringen: "Det er en enorm anerkendelse, at Nyt Hospital Nordsjælland vinder en MIPIM pris – både for holdet, der arbejder med projektet, og ikke mindst for patienter og personale, der også i fremtiden vil være helt centrale i udviklingen af det nye hospital, hvor vi fortsat vil forfølge de høje ambitioner", siger projektdirektør Henrik Schødts, som torsdag modtog prisen til en ceremoni i Palais des Festivals i Cannes.

Schweiziske arkitekter
Nyt Hospital Nordsjælland er designet af det schweiziske arkitektfirma Herzog & de Meuron og danske Vilhelm Lauritzen Arkitekter.
Herzog & de Meuron står bl.a. bag det nationale stadion ’Fuglereden’ i Beijing og Tate Modern i London.

Fakta:

• MIPIM er verdens største ejendomsmesse, der afholdes hvert år i Cannes. På messen samles virksomheder, investorer, journalister, og politikere og andre interessenter inden for en række ejendomssektorer som kontor, beboelse, detail, sundhedsvæsen, sports, industri og logistik.
  • Nyt Hospital Nordsjælland får et samlet etageareal på 124.000 m2, 662 ensengsstuer og 24 lægelige specialer. Hospitalet bliver akuthospital for områdets 310.000 borgere – og arbejdsplads for 4000 medarbejdere. Det er forventet, at der vil blive foretaget ca. 500.000 ambulante behandlinger pr. år.
  • Nyt Hospital Nordsjælland bliver del af et nyt byudviklingsområde tæt ved Hillerød. Der bliver bygget en ny togstation ved hospitalet, og der vil være gode forbindelser til vejnettet.
  • Økonomi: Der er bevilget 3,8 mia. kr. til opførelsen af Nyt Hospital Nordsjælland. 735 mio kr. af det samlede beløb er reserveret til indkøb af IT-medico-udstyr. Regionerne og regeringen investerer i de kommende år 41,4 milliarder kroner i 16 store sygehusbyggerier, der får tilskud fra Kvalitetsfonden.

Arkitektene bag:

• Herzog & de Meuron: Står bl.a. bag National Stadium, Beijing (Fuglereden), Tate Modern, London og Allianz Arena i München.
  • Vilhelm Lauritzen Arkitekter: Står bl.a. bag Københavns Lufthavn, Biogen, Hillerød, DR-byen og Radiohuset.

Artiklen er fra Nyt Hospitals Nordsjællands hjemmeside, hvor  projektet også kan ses nærmere efter i detaljen.