Muligheder i hospitalsspildevand

Udviklingen og implementeringen af ny teknologi kan være med til reducere hospitalernes udledning af miljøbelastende spildevand og medføre store effektiviserings- og besparelsesmuligheder

Fokus på beskidt hospitalsspildevand
Hospitalerne udleder hver dag store mængder miljøbelastende spildevand, der kan indeholde multiresistente bakterier og rester fra medicin og strålebehandling. Hospitalsspildevandet er derfor mere forurenet end den generelle huslige udledning af spildevand. Derudover har hospitalerne generelt et stort vandforbrug til at sikre behandlingen samt den tekniske funktion på sygehusene, f.eks. til nedkøling. Regionerne har derfor stort fokus på hospitalsspildevand, hvor 10 ud af de 14 største somatiske kvalitetsfondsbyggerier er i gang med eller planlægger at implementere et moderne lokalt spildevandsrenseanlæg.

Foto Grundfoss

Effektiviserings- og besparelsesmuligheder
Danske Regioner afholdt fornyeligt temadag om hospitalsspildevand, vandeffektivitet og vandteknologi, hvor resultater og muligheder ved implementeringen af ny vandteknologi blev præsenteret. Moderne rensningsanlæg, der er blevet implementeret på bl.a. Herlev Hospital kan være med til at reducere udledningen af miljøbelastende midler drastisk, viste undersøgelsen. Faktisk er det rensede vand så rent, at man godt kan drikke det. Det rensede vand kan derfor genbruges til sygehusenes tekniske funktioner, hvormed der ligger besparelsesmuligheder i dette område. Herlev Hospital bruger hvert år 4,5 millioner kroner på vand- og spildevandrensning. Det forventes, at dette beløb kan reduceres betragteligt. Yderligere kan udviklingen og implementeringen af nye teknologier på vandområdet skabe flere arbejdspladser og eksportmuligheder. Danmark er i forvejen et af verdens førende lande indenfor vandeffektivitet.
Politiken har d. 23. april 2015 skrevet en artikel om rensning af hospitalsspildevand og effektiviseringsmuligheder med fokus på Herlev Hospital. Den kan læses her.

Nedenfor kan de forskellige oplæg/slides fra temadagen om hospitalsspildevand d. 4. februar 2015 læses:

1. Camilla Lønborg Jensen - Region H
2. Mathilde Aagaard Sørensen - Naturstyrelsen