Regionerne sætter høje standarder for bæredygtigheden i sygehusbyggeri

Flere regioner bygger sygehuse efter den ambitiøse certificeringsordning for bæredygtigt byggeri, DGNB. Den nye standard danner rammen for de enkelte byggerier til at tænke helhedsorienteret og i integrerede samarbejder omkring skabelsen af fremtidens sygehuse.

Foreningen Green Building Council Denmark (DK-GBC), der administrerer DGNB-ordningen, har med støtte fra de fem danske regioner, specialudviklet en pilotmanual specifikt til de nye sygehusbyggerier. Modellen bruges til at screene/certificere byggerier og afspejler alt lige fra miljø, økonomi, sociale forhold, teknisk kvalitet til proces i vurderingskriterierne. Direktør for DK-GBC, Mette Qvist, mener, det er et yderst brugbart redskab:

- DGNB-systemet forandrer radikalt de måder, vi udvikler og varetager byggeprojekter på, hvad enten det gælder design, projektering, gennemførelse, renovering eller vedligeholdelse – men kun med det sigte at forbedre bæredygtigheden i såvel byggeriet som i det omgivende miljø. I et så komplekst byggeri som det jo er med sygehuse, forventer vi derfor også, at manualen er med til at sikre en helhedstankegang og at bygherre kommer rundt om alle de centrale aspekter af byggeriet, siger Mette Qvist.

DGNB-ordningen er særlig karakteriseret ved, at systemet ser på alle bæredygtighedsaspekter i analysen – både det sociale, det økonomiske og klimaet (foto: DK-GBC).

Positive tilbagemeldinger fra regionerne
Region Nordjylland var de første der tog DGNB-standarden til sig i forbindelse med etableringen af nye sundhedshuse. Nu er turen kommet til Nyt Aalborg Universitetshospital og Sygehus Vendsyssel, og det glæder kontorchef for Koncern Økonomi i Region Nordjylland, Niels Sloth:

- Vi er glade for at kunne være first-mover inden for DGNB-certificeret byggeri. Certificeringen gør byggeriets målsætning målbar, og giver os dokumentation for kvaliteten. Da muligheden for en DGNB-certificering dukkede op, var der ikke meget tvivl om, at det var det rigtige valg.

I Region Sjælland har man ligeledes haft gode erfaringer med brugen af DGNB-pilotmanualen. Universitetssygehus Køge og Nykøbing Falster Sygehus har besluttet at screene byggerier efter DGNB-modellen og administrationen i Nyt Psykiatrisygehus Slagelse har oven i købet opnået sølv i præcertificeringen ud fra DGNB for kontor-administrative bygninger.

Byggekonsulent fra Region Sjælland, Jens Peter Nielsen, mener, at modellen har været et godt bekendtskab og roser den for sin helhedsorienterede tilgang:

- Der er virkelig substans i modellen, og man sikrer samtidig, at alle punkter berøres og tænkes ind i processen, siger Jens Peter Nielsen.

Han bliver bakket op af sin kollega, Lars Lundsgaard, der arbejder som civilingeniør i Region Nordjylland. Han understreger, at han godt kunne forestille sig at fortsætte med bæredygtighedsordningen.

- De entreprenører vi har samarbejdet med, vil rigtig gerne gentage succesen, siger Lars Lundsgaard.

Region Syddanmark har også taget DGNB-modellen til sig, da Nyt Odense Universitetshospital også har besluttet sig for at deltage i pilotfasen.

Det forventes, at pilotfasen kommer til at strække sig over et par år. Derfor vil en færdigudarbejdet DGNB-standard til sygehusbyggeri først se dagens lys i 2017.

Læse mere om DGNB og Green Building Council Denmark her.