Fremtidens arbejdsgange starter ved voksdugen

Ny metode hjælper med at indfri potentialer i nye bygninger og faciliteter. Centralt for konceptet er en fysisk voksdug med tegninger af de nye lokaler. Dette skal være med til at løfte både kvalitet og effektivitet og gøre overgangen til nye arbejdsgange lettere i de nye sygehusbyggerier. Alt sammen til gavn for patienter såvel som personale

En af hovedattraktionerne ved regionernes netop afsluttede Netværksdage for Sygehusbyggeri i Nyborg var en interaktiv session med Region Midtjyllands voksdug-projekt. Deltagerne tog masser af inspiration med sig hjem efter at have stiftet bekendtskab med voksdugen og afprøvet 3d-briller, der visuelt kunne give en forsmag på fremtidens omgivelser.

Illustration af nyt afsnit på voksdugen (foto: Region Midtjylland).

I løbet af de kommende år samles ca. 10.000 ansatte på Aarhus Universitetshospital i det nye byggeri i Skejby. Denne kæmpe proces har været anledningen til udviklingen af voksdug-konceptet.

Voksdug-metoden er udarbejdet af Projektafdelingen for det Nye Universitetshospital Aarhus i samarbejde med hospitalet og Region Midtjyllands Koncern HR. Metoden kan tilpasses de respektive forhold og kan derfor anvendes i både små og store flytteprocesser. Gennem arbejdet med voksdugen får personalet muligheden for at danne et overblik over de kommende omgivelser, og får plads til tanker og ideer om, hvordan de nye rammer kan udnyttes bedst muligt.

Klæder personalet godt på til forandringer
Med voksdugen får ledelse og medarbejdere en anderledes metode til sammen at forberede sig på en spændende og fælles forandringsproces. Organisationskonsulent, Kasper Bjørn, fra Region Midtjylland, ser mange positive elementer i voksdug-metoden:

- Formålet med voksdugen er for personalet at skabe kendskab til faciliteter og ny teknologi samt at påbegynde den mentale udflytning på et tidligt tidspunkt. Og så skal man ikke undervurdere, at voksdugen sammen med 3d animationen er med til at give personalet en rummelig fornemmelse.

Det er disse LEGO-klodser, som deltagerne får lov at rykke rundt på (foto: Region Midtjylland).

Social og sundhedsassistent, Lone Binau, har direkte brugererfaring med voksdugen. Hun har sammen med hendes kollegaer deltaget i en to-timers case-baseret seance, hvor de blev stillet en case som skulle løses på bedst mulig vis – hvad enten det foregik med LEGO-mænd på voksdugen, der skulle fra A til B, eller om det var med 3d briller på i en animation af de kommende lokaler. Det var ifølge Lone en god oplevelse:

- Jeg fik rigtig meget viden ud af at være med i voksdugprojektet. Det var enormt spændende at få en hel masse viden om, hvordan vores arbejdsplads bliver. Man bliver mere forberedt på, hvad der kommer til at ske i de nye omgivelser, og begynder også at tænke i nye arbejdsgange.

Flere afdelinger vælger at dække op med voksdug
Det er hensigten, at voksdugen vil blive kørt på alle sengeafsnit på Aarhus Universitetshospital (AUH), som skal flytte i forbindelse med ibrugtagningen af det nye byggeri. De er på nuværende tidspunkt allerede i gang med de første afdelinger. Derudover arbejdes der på udvikling af versioner til både OP-området og til ambulatorierne, og flere versioner kan komme til hen ad vejen.

- I løbet af de kommende to-tre år forventer vi, at flere tusinde fagfolk på AUH bliver del af dialoger om kommende arbejdsgange og faciliteter - mens de står rundt om en voksdug med tegninger og potentielle cases, fortæller Kasper Bjørn.

Teamet bag voksdugen er allerede i gang med at udbrede erfaringer til igangværende og kommende byggerier i Region Midtjylland, og understreger, at man med glæde deler erfaringer med andre regioner i takt med, at de forskellige byggeprojekter tager form og fart.