European Health Property Network (EuHPN) konference i Edinburgh

Den årligt tilbagevendende konference om europæisk sygehusbyggeri afholdt af EuHPN fandt sted i Edinburgh, Skotland, den 1. – 3. oktober

Overskriften for årets konference var, ”Thinking differently about healthcare buildings: Innovative infrastructure planning and design to improve the quality and safety of care” og der var lagt op til en diskussion af de forskellige udfordringer, der tegner sig i det europæiske sundhedsvæsen i disse år. Det er kendetegnende på tværs af Europa, at hovedudfordringerne er, at en tiltagende andel af befolkningen er ældre samt det at stramme budgetter lægger et pres på sundhedsvæsenet.

Udgangspunktet for konferencen var Skotlands udfordringer, som blev perspektiveret af oplægsholdere fra blandt andet Norge, Tyskland, Holland og Polen. Oplæggene drejede sig om integrationen mellem det primære og det sekundære sundhedsvæsen, og hvordan hospitalsbyggeri kan understøtte denne integration. Desuden berørte oplægsholderne design, der fordrer kvalitet og sikkerhed i hospitalerne.

Udvidet akutafdeling på Victoria Hospital (Danske Regioner).

Konferencen blev rundet af med studiebesøg til fem forskellige hospitaler i Edinburgh og omegn, hvor repræsentanter fra regionerne og Danske Regioner besøgte Victoria Hospital (Kirkcaldy, Fife). Hospitalet har en udvidet akutafdeling, og der er bygget en ny tilbygning, der stod færdig I 2012. Tilbygningen rummer nye faciliteter for akutte patienter og samler hovedspecialerne samt mor-barn afsnittet.

Programmet fra workshoppen og oplæg findes på netværkets hjemmeside www.euhpn.eu