Lyset er en af behandlingsnøglerne i psykiatrien

Det nye psykiatrisygehus i Slagelse gør brug af en ny revolutionerende lys-teknik. Fremover får kunstlys nemlig en fremtræden rolle i behandlingen af psykisk syge patienter. Personalet får også glæde af et forbedret arbejdsmiljø

Det er ikke blot en skrøne, at man er mere glad om sommeren. Dagslyset og de mange solskinstimer har en reel betydning og indflydelse på menneskets velbefindende. Faktisk i så høj grad, at man på hospitaler har kunnet registrere, at patienter indlagt på sydsiden af et hospital, hvor der er større lysintensitet, i gennemsnit udskrives halvanden dag tidligere end de patienter, der ligger placeret mod nordsiden. I den moderne psykiatri kommer dagslys og kunstlys derfor til at spille en markant rolle.

Sengestue i dagslys på Nyt psykiatrisygehus Slagelse.

Lyset bliver brugt som aktivt redskab i behandlingen
I forbindelse med de nye sygehusbyggerier har der været stor opmærksom på lysets helbredende effekter. Det være sig både i form af dagslys og kunstlys. På det nye psykiatrisygehus i Slagelse er det eksempelvis muligt at justere lysets farve og intensitet, så det kan tilpasses det naturlige lys, man måtte opleve i løbet af dagen fra et mere skarpt lys om morgenen til det mere afdæmpede rødlige skær om aftenen til mørke om natten.

- Lyset skal være med til at helbrede patienterne. Lyset er ikke helbredende i sig selv, men det medvirker til at skabe mindre angst og mindre stress, og det kan understøtte den øvrige behandling. Patienterne får også bedre søvnmønster og døgnrytme, forklarer Søren Bredkjær, lægefaglig vicedirektør for Psykiatrien i Region Sjælland.

En gevinst for personalet
Det er ikke blot patienterne som får gavn af, at lyset er blevet en mere integreret del af hele behandlingsforløbet. Det kommer ligeledes personalet til gode.

- Vi forventer, at lyset får positiv betydning for arbejdsmiljøet. Det giver blandt andet nogle unikke muligheder for at påvirke personalets aften-og nattevagter, fortæller Søren Bredkjær.

Patientafsnit med stort lysindfald og dertilhørende have.

Øget forskning på området
For at benytte lysteknologien bedst muligt, er der stadig brug for mere forskning på området. Derfor er forskningsenheden i lyslaboratoriet Bartenbach, der står bag lysprojektet i Slagelse, gået sammen med Statens Byggeforsknings Institut og Psykiatrien i Region Sjælland om et omfattende forskningsprojekt.

- Vi skal undersøge, hvilken betydning lyset har for patienterne og personalet. Det skal give os viden om, hvordan vi udnytter lyset og de teknologiske muligheder optimalt i forhold til behandling og trivsel, siger Søren Bredkjær.

Det er planen, at psykiatrisygehuset skal tages i brug i august 2015.

Læs mere om lysets betydning for psykiatri i Region Syddanmark her.