Regionerne gør klar til at flytte

Der var fokus på flytteprocesser i regionerne, da Rigshospitalet afholdt ’flytte-arrangement’ med udgangspunkt i erfaringer fra University Hospital Birmingham

University Hospital Birmingham stod i 2010 over for et omfattende flytteprojekt. Et projekt der på mange måder ligner de udfordringer, som flere af kvalitetsfondsbyggerier i den nærmeste fremtid ligeledes vil støde på. Med afsæt i hospitalets erfaringer havde Rigshospitalet inviteret regioner samt interessenter til ’flytte-arrangement’.

Planlægning er alfa og omega
Det er helt centralt for en vellykket flytning, at man er forberedt. I den forbindelse bliver planlægning et vigtigt fokuspunkt. Det var således hovedbudskabet fra dagens arrangement. Det anbefales, at man mindst 3 år før flytningen gør sig nøje overvejelser over flytningsforløbet og i den forbindelse laver et detaljeret arbejdsprogram over aktiviteter med tilhørende tidsplan.

Arbejdsprogrammet indeholdt blandt andet følgende områder:
- Automatisering og informationsteknologi
- Finansiering
- Kapacitet- og serviceplanlægning
- Klinisk design

Læs mere om flytningsprocessen på University Hospital Birmingham her.