Hospitaler forvandler madaffald til grøn energi

Fremover vil det blot være nødvendigt at få tømt og hentet sit køkkenaffald 10 gange årligt. En ny teknik gør det nemlig muligt at kværne, opsamle og opbevare affaldet i et lukket system for herefter at omdanne det til gas på det nærmeste biogasanlæg. Systemet er både med til at skåne de ansatte og miljøet. Samtidig er det også en god økonomisk forretning

En ny måde at håndtere madaffald på er ved at vinde indpas i flere køkkener på landets hospitaler. Konceptet er allerede kendt fra restauranter og andre storkøkkener, og her bliver madaffaldet anskuet som ressource, der kan omdannes til biogas. Det er hensigten at systemet skal være fast inventar i flere af køkkenerne på de nye sygehusbyggerier.

Rent teknisk fungerer systemet sådan, at madaffaldet placeres på et transportbånd, der er direkte integreret med kværnen (se billede), og her fra ledes det kværnede affald videre i en lukket tank klar til afhentning.

Kværnen til affaldssystemet, foto: Biotrans Nordic

Særdeles gode erfaringer – både i og uden for hospitalsverdenen
På Holbæk sygehus har man netop fået installeret systemet, og på Slagelse Sygehus har det kørt med succes i over et år. Nu er OUH ligeledes røget med på vognen, og vil derfor fremover håndtere madaffaldet på mere miljøvenlig vis.

- OUH ønsker en grønnere og mere miljøvenlig måde at håndtere affaldet på. Dette vil vi gerne forene med en løsning, som er tilpasset arbejdsprocesserne for at underbygge et godt arbejdsmiljø og flow i køkkenet, siger Peter Forgrau, direktør på OUH.

Udover diverse hospitaler anvendes systemet også i andre sammenhænge. Dong Energy, NIRAS A/S, Sydbank og D’Angleterre er blot et udpluk af nogle af de kunder, som står i Biotrans Nordic kundekartotek.

Miljøet er blot en af mange positive effekter
Med installationen af det nye system på OUH og de andre hospitaler er det ikke blot på miljøsiden, der er gevinster at hente. Det er samtidig med til at forbedre arbejdsforholdende for den enkelte køkkenmedarbejder og har også en positiv effekt på økonomien.

- Med systemet slipper medarbejderne for at håndtere madaffaldet manuelt. Det betyder færre tunge løft, slidskader og ondt i ryggen, og ved at madaffaldet hældes direkte i madkværnen, opnås tilmed en rigtig god hygiejne. Samtidig skal man ikke glemme, at hospitalerne vil komme til at opnå en fordel økonomisk i form af en lavere affaldsafgift, siger Søren Pihl, der arbejder som konsulent for firmaet.