Rørpost er en succes i Sverige

Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge har høstet store gevinster ved indførsel af et rørpostsystem, der stod færdigt i marts 2013. I Danmark har man ligeledes fokus på rørpost, og regionerne arbejder derfor med at formulere fælles anbefalinger til rørpostanlæg

Et 8 kilometer langt rørpostsystem installeret på Karolinska Universitetssjukhuset Huddinge har gjort hverdagen en del lettere for de ansatte ved at frigøre mere tid til patientpleje. Rørpostsystemet kommer nemlig også patienterne til gavn, da men forventer, at effekterne vil være med til at frigøre 118.000 timer til patienterne.

Simpel håndtering og store tidsbesparelser er nogle af de gevinster, der bliver fremhævet blandt svensk personale, når snakken falder på rørpostsystemet.

Rørpost er også på dagsordenen i Danmark

Det er ikke kun i Sverige, der er fokus på rørpostsystemer. Ét af de fælles konkrete projekter om sygehusbyggeri som led i videndelingsprojektet har netop til formål at formulere fælles anbefalinger til, hvordan man planlægger og udbyder rørpostanlæg i forbindelse med kvalitetsfondsbyggerierne. Projektgruppen for rørpost påbegyndte arbejdet i marts 2013 og forventer snarligt at aflægge en skriftlig rapport med deres anbefalinger.