Logistikken på hospitalerne får et løft

Nyt koncept gør logistik og lagerstyring automatiseret. Intelligente systemer skal gøre nutidens manuelle løsninger sikrere og mere effektive

Manuel håndtering af logistik kommer til at fylde en væsentlig mindre rolle i hverdagen, når intelligent logistik og lagerstyring bliver udviklet til implementering på små såvel som store sygehuse. Et nyt projekt i regi af Sygehuspartnerskabet ved Markedsmodningsfonden har nemlig til formål at udvikle et fuldautomatisk internt transport- og logistiksystem, der understøtter den samlede logistikopgave på hospitalet.

Projektet, Intelligent HospitalsLogistik (IHL), vil ikke bare øge effektiviteten på hospitalerne, men også spare dyrebar plads, hvilket er med til at frigøre flere midler og kvadratmeter til sundhed alt sammen til gavn for patienten.

Avanceret distribution

IHL er et system, hvor plejepersonalet let og hurtigt får leveret de genstande, de har brug for. Alt skal nemlig være tilgængeligt inden for højst 25 meter og maksimalt fem minutter. Dette sker via et vandret skinnenet-system til transport af kasser og et lodret miniload højlager, der fungerer som en elevator.

Sygeplejersker kan let hente og fragte, hvad de måtte have brug for.

Systemet bliver indbygget i vægge og under lofter, og vil i praksis fungere sådan, at man eksempelvis kan tage instrumenter og engangsartikler, prøver, medicin og beklædning ud af en kasse i væggen. Det er samtidig muligt at aflevere brugte instrumenter, affald m.m. tilbage i kassen. Distributionen bliver hermed fuldt automatiseret og modtagerstationerne vil kunne betjenes af personalet ved hjælp af smartphones.

Stort potentiale

Gevinsten ved IHL er til at få øje på, mener, IHL-projektleder, Flemming Haake. Han vurderer ligefrem, at IHL kan gå hen og resultere i en mindre revolution for arbejdsgangene på sygehusene:

”Automatiseringen af distributionen er både med til at forbedre kvaliteten og øge effektiviteten. Samtidig betyder det en langt bedre udnyttelse af kapaciteten og ikke mindst en bedre sporbarhed af hver enkelt genstand.”