Studietur til Uppsala for at se et nyt psykiatrisk byggeri

I starten af januar tog en gruppe på 27 deltagere bestående af byggechefer, byggekonsulenter, arkitekter og en sundhedsdirektør fra de fem regioner til Uppsala i Sverige for at se et nyt psykiatrisk byggeri

Studieturen gik til Psykiatriens hus ved det Akademiska Sjukhuset i Uppsala for at se det ny psykiatribyggeri, før det blev indviet medio februar. Mange af elementerne i byggeprocessen af Psykiatriens hus ligner de danske byggeprocesser af psykiatribyggerier, såsom patientsikkerhed og effektivisering af arbejdsgange.

Patientsikkerhed i psykiatriske byggerier har stor fokus på sikkerhed, da de psykiatriske patienter blandt andet intentionelt forsøger at påføre sig skade. Dette element har været tænkt ind fra starten af projektet med eksempelvis sikkerhedsglas (styrke 2 ud af 3), sluser og sikkerhed i detaljen helt ned til specielle sikkerhedsknager.

I Uppsala har de fra start af projektet haft fokus på de organisationsændringer det nye byggeri kræver af personalet og som skal effektivisere arbejdsgangene i sygehuset. Dette imødekom de ved at inddrage patientforeninger, ledelse og personale igennem hele byggeprocessen. De byggede blandt andet et ”provhus” af en afdeling fra Psykiatriens hus, som personalet kunne se og prøve for at få en fornemmelse af rammerne i det nye byggeri. Indflytningsprocessen har været en af de mest omfangsrige indflytningsprocesser i de svenske sygehusbyggerier.

Psykiatriens hus ved Akademiska Sjukhuset er bygget i højden og deres udendørs faciliteter for den lukkede afdeling ligger på taget af bygningen. Dette adskiller sig markant fra, hvordan der bygges psykiatrisygehuse i Danmark. Deltagerne fik inspiration til, hvordan man organiserer indflytningen i nye rammer, hvordan man tænker patientsikkerhed ind fra start og fik afkræftet deres overbevisning om, at det ikke er muligt at bygge psykiatrisygehuse i højden.

Se præsentationer fra studieturen her: