Slagelse Sygehus Fase II - OPP

Regionalt finansieret

Fase 0
Visions­fase, idé­oplæg, udbud af rådgi­vere
Fase 1
Byggekonsulent Kim Allan Rasmussen

Tlf.:

Email.: kimar@regionsjaelland.dk

Slagelse Sygehus, har bragt sin position op til at være et akutsygehus, med denne nybygning af fase II. Med disse ændringer, blev der mulighed for at gynækologi, obstetrik og pædiatri kunne placeres i sammenhæng med resten af Sygehuset. Herudover er forholdene for de medicinske patienter forbedret markant. Der er tale om ny opførelse af 19.500 m2 fordelt i én 4 etages karre bygning og én 1 etages vinkelbygning, der begge er forbundet med glasgange, med fuld kælder og tunneltilslutninger i 2 etager, til det eksisterende sygehus. Der er ligeledes udført et nyt hovedindgangsområde i glas mellem det nye og eksisterende bygningskompleks.

Projektet er gennemført som et OPP-projekt, med DEAS og MT Højgaard som partnere, i et OPP projektselskab. Totalentreprisen blev afleveret til projektselskabet og er overdraget som lejemål til Region Sjælland samme dag, den 1. februar 2018. I marts og april måned, blev der klargjort til patienter og personale, der tog bygningerne i brug d. 1. maj 2018.

Region Sjælland har dermed 180 enestuer til medicinske patienter og behandlingsrum, samt et nyt, mor og barn afsnit, der blev indviet officielt den 17. april 2018 på festlig vis.

Industriens Pension, PensionDanmark, PKA og Sampension ejer bygningerne, som Region Sjælland lejer sig ind i for en periode på 20 år. OPP-modellen har blandt andet sikret, at det blev muligt at finansiere byggeriet, og efter de 20 år kan regionen vælge at købe ejendommen. DEAS står de for den udvendige drift og vedligehold i de næste 20 år

Slagelse Sygehus Fase II - OPP

Rådgivere

Teknisk bestillerrådgiver: Cowi

Juridisk bestillerrådgiver: Molt Wengel

Økonomisk bestillerrådgiver: Deloitte

OPP-Leverandør: MTH/DEAS  med rådgiverne Arkitektfirmaet Arkitema A/S og Ingeniørfirmaet MOE A/S.

De finansielle partnere er PKA, Sampension, PensionDanmark og Industriens Pension.

Luftfoto af byggeriet på Slagelse Sygehus
Byggeriet (Se større billede)
Luftfoto af byggeriet på Slagelse Sygehus
Byggeriet oppefra (Se større billede)